کار همزمان با تحصیل در کانادا برای دانشجو و همسرش امکان‌پذیر است؟

آیا امکان کار همزمان با تحصیل در کانادا برای دانشجو و همراه وی وجود دارد؟ این سؤال را اغلب دانشجویان بین المللی مطرح می‌کنند. با وجود اینکه هزینه تحصیل و زندگی در کانادا نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان کم‌تر است، اما هنوز هم دانشجویان بین المللی مشکل بزرگی برای پرداخت هزینه‌هایشان در این کشور به دلار کانادا دارند. این موضوع برای کسانی که متاهل هستند مهم‌تر است و می‌خواهند بدانند که، آیا همسر دانشجو هم می‌تواند در کانادا کار کند یا خیر؟

کانادا کشور فرصت‌ها است. این موضوع را حتی از روی امکان کار و تحصیل دانشجو و همسر وی در طول دوران تحصیل هم می‌توان متوجه شد. در حقیقت، دانشجویان کانادایی این فرصت را دارند که همزمان با تحصیل کار کنند، با فرهنگ کانادایی‌ها و بازار کار این کشور آشنا شوند و مبلغی را به عنوان کمک هزینه مخارجشان تأمین کنند. همراه یا همسر دانشجو هم هیچ محدودیتی برای کار در کانادا ندارد و تا زمان اتمام تحصیل دانشجو می‌تواند در شرکت‌های کانادایی مشغول به کار شود. این فرصت بی‌نظیر امکان مهاجرت دانشجو و همسرش به کانادا و دریافت اقامت دائم کانادا را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

روش‌های کار در کانادا حین تحصیل

برای کار حین تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

● کار در محیط دانشگاه (On-campus work)

● کار در محیط خارج دانشگاه (Off-campus work)

● دوره کوآپ یا Co-op

● کارآموزی (Internship)

نکته:

توجه داشته باشید، دستمزد یا حقوقی که به دانشجو یا همسر وی پرداخت می‌شود به توانایی‌ها و مهارت‌های نیروی کار و استانی که قصد کار در آن دارند بستگی دارد. 

 

کار در دانشگاه (On-campus work)

On campus به ساختمان‌های دانشگاه که به عنوان پردیس دانشگاهی شناخته می‌شوند اشاره دارد. اگر دانشگاه شما بیشتر از یک پردیس داشته باشد، شما تنها مجاز به کار در پردیسی هستید که کلاس‌هایتان در آن برگزار می‌شود. البته برای کسب اطلاعات دقیق در این باره باید حتماً از دانشگاه محل تحصیلتان راهنمایی بگیرید.

کسانی که به عنوان دستیار پژوهشی یا آموزشی در دانشگاه حضور دارند و کار آن‌ها مربوط به کمک هزینه تحقیق است، این امکان برایشان وجود دارد که در کتابخانه، بیمارستان یا مرکز تحقیقاتی که بخشی از دانشگاه یا کالج محل تحصیل آن‌ها است کار کنند، حتی اگر محل تحصیلشان آن پردیس نباشد.

کار در خارج دانشگاه (Off-campus work)

Off campus به مناطقی از شهر اشاره دارد که بخشی از پردیس دانشگاه یا کالج محل تحصیل شما نیستند. وقتی می‌توانید Off campus کار کنید که:

● یک دانشجوی co-op باشید

● یک کارآموز intern باشید

● به صورت نیمه وقت با یک دپارتمان دولتی یا بیزینس خصوصی کار کنید

● به صورت تمام وقت با یک دپارتمان دولتی یا بیزینس خصوصی کار کنید

به طور کلی، دانشجویان بین المللی می‌توانند حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند به شرطی که:

● به صورت فول تایم یا تمام وقت در یکی از موسسات معتبر کانادایی مشغول تحصیل باشند.

● در حال گذراندن آخرین دوره تحصیلشان به صورت نیمه وقت باشند.

● دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید دوره‌های مورد نیاز برای فارغ التحصیلی را گذرانده باشند.

در این زمان‌ها اجازه کار همزمان با تحصیل به صورت تمام وقت را دارید:

● در طول تعطیلات رسمی مراکز آموزشی کانادا مانند تعطیلات تابستانی، بهاری یا زمستانی

● با مجوز کار بعد از تحصیل یا work permit می‌توانید به محض اتمام تحصیلتان وارد بازار کار کانادا شوید.

برنامه Co-op

برای کار همزمان با تحصیل در کانادا، برنامه Co-op نیز یکی از گزینه‌های موجود است. کوآپ به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی شما در نظر گرفته می‌شود و مطابق این برنامه، شما می‌توانید در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنید. با کمک این برنامه اجازه فعالیت 3 یا 4 ماه (یا بیشتر) در زمینه تحصیلی خودتان را دارید. در حقیقت برنامه co-op یک روش عالی برای به دست آوردن تجربه حرفه‌ای و عملی در یک محیط کار کانادایی است.

زمانی که واجد شرایط برنامه co-op در یک کالج یا دانشگاه هستید، می‌توانید برای این اجازه کار درخواست دهید. البته باید شرایط زیر را برای این موضوع در نظر داشته باشید:

● برنامه تحصیلی شما دارای شرایط کارآموزی باشد.

● نامه‌ای از موسسه آموزشی‌تان داشته باشید که نشان می‌دهد همه دانشجویانی که برنامه تحصیلی مشترک با شما دارند، برای تکمیل برنامه تحصیلی خودشان باید سابقه کارآموزی ارائه کنند.

● کوآپ یا کارآموزی حدود 50 درصد یا کمتر از برنامه تحصیلی شما است.

اجازه کار co-op به شما تعلق نمی‌گیرد اگر برنامه مطالعاتی شما شامل موارد زیر باشد:

● مطالعه انگلیسی یا فرانسوی به عنوان زبان دوم (ESL / FSL)

● دوره‌های علاقه‌مندی‌های عمومی ( دوره های بدون ارائه مدرک رسمی و کمتر از 6 ماه)

● دوره‌هایی که برای آماده کردن شما جهت شرکت در دوره‌های دیگر برگزار می‌شوند.

برای این موارد شما تنها با داشتن مجوز کار معتبر کانادایی می‌توانید در این کشور مشغول کار و فعالیت شوید.

کارآموزی یا Internship

این دوره امکان تجربه کار حین تحصیل را برای دانشجویان فراهم می‌کند. وقتی به عنوان کارآموز فعالیت می‌کنید، یک نیروی متخصص روی کار شما نظارت دارد. مهارت‌هایی که در این برنامه کسب می‌کنید در موفقیت حرفه‌ای و کاری شما نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

و در انتها...

کانادا این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است که حین تحصیل در داخل یا خارج دانشگاه مشغول کار و فعالیت باشند. با وجود این شرایط، دانشجویان کانادایی که وارد دانشگاه‌ها یا کالج‌های این کشور شده‌اند، می‌توانند تجربه کار در محیط واقعی را حین تحصیل کسب کنند و به همین دلیل بعد از اتمام تحصیلاتشان آمادگی بیشتری جهت ورود به بازار کار کانادا خواهند داشت. همچنین درآمدی که دانشجویان کانادا حین تحصیل کسب می‌کنند، می‌تواند بخشی از هزینه زندگی و تحصیل آن‌ها در این کشور را تأمین کند.

 

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ