چگونه در سال 2021 برای دانشگاه‌های کانادا اپلای کنیم؟

اگر تمایل دارید در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی تحصیل کنید و به مدرک تحصیلی معتبر نیاز دارید و یا دوست دارید در یک محیط چند فرهنگی درس بخوانید و زندگی کنید، کانادا برای شما کشوری ایده‌آل است. اما پرسش این است که روش اپلای برای این دانشگاه‌ها چگونه است؟ پرسش دیگر این است که چگونه در سال 2021 باید برای دانشگاه‌های کانادا اپلای کرد؟ 

در ابتدا باید بدانید که کشور کانادا دارای دانشگاه‌ها و کالج‌ها، آموزشگاه‌های فنی و همچنین هنرهای کاربردی متنوعی است. این موسسات علمی طیف گسترده‌ای از امکانات و گزینه‌های مختلف تحصیل را برای شما فراهم می‌کنند.

نکتۀ دیگر این که بر اساس رتبه بندی‌های مختلف جهانی توسط  موسسات مختلفی نظیر (Times Higher Education ) وابسته به دانشگاه شانگهای وQS Rankings ، بیش از 30 دانشگاه کانادا در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. این رقم نشان دهندۀ کیفیت بالای آموزش عالی در کشور کانادا است.

به این ترتیب اگر فکر می‌کنید کانادا ممکن است گزینۀ مناسبی برای تحصیل شما باشد، باید برای دانشگاه‌های این کشور اپلای کنید. این روزها شرایط پذیرش در دانشگاه‌های کانادا در سال 2021 تفاوت‌هایی داشته است. در ادامه روند اپلای برای دانشگاه‌های کانادا در سال 2021 را برای شما شرح می‌دهیم. 

 

چگونه رشته‌های تحصیلی برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا را انتخاب کنیم؟

رشته‌های تحصیلی فراوانی برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا وجود دارد. صرفنظر از این که شما به چه رشته‌ای علاقه دارید، خوب است که بدانید کدام رشته‌های تحصیلی در کشور کانادا محبوب‌تر هستند و متقاضی بیشتری برای تحصیل و هم‌چنین کار دارند. 

اگر به رشته‌های وابسته به علوم پزشکی علاقمند هستید، باید بدانید که رشته‌هایی مانند داروشناسی (Pharmacology)، پرستاری (Nursing) در کشور کانادا طرفداران زیادی دارند. این رشته‌ها جزو ده رشتۀ برتر پرطرفدار در کانادا محسوب می‌شوند. 

شما با اپلای در رشتۀ داروشناسی می‌توانید پس از فارغ التحصیلی سالیانه بیش از 103 هزار دلار درآمد داشته باشید. هم‌چنین در صورتی که برای پرستاری اپلای و تحصیل کنید، می‌توانید مشاغلی بیابید که بیش از 85 هزار دلار در سال درآمد داشته باشد. 

داشتن اطلاعات در این زمینه، به ویژه در خصوص امکان کاریابی پس از تحصیل، به شما کمک می‌کند تا رشتۀ تحصیلی مورد نظر خود را یافته و برای دانشگاهی که برای شما مناسب‌تر است، اپلای کنید. در کنار این مطالعات، بهتر است از افراد کارشناس و کاربلد در زمینۀ اپلای برای دانشگاه‌های کانادا نیز کمک بگیرید. 

در صورت هر گونه سوالی، با کارشناسان خبرۀ ما در کانادا اپلای، که به صورت متمرکز و حرفه‌ای، شما را در زمینۀ مهاجرت تحصیلی و اپلای برای کانادا راهنمایی می‌کنند، تماس بگیرید.

کدام رشته‌های تحصیلی برای اپلای در دورۀ کارشناسی پرطرفدارتر هستند؟

1. مهندسی نفت یا شیمی (Petroleum or Chemical Engineering)

در صورتی که در این رشتۀ مهندسی اپلای کنید، در سال اول و دوم همان دوره‌های ریاضی و علوم همۀ رشته‌های مهندسی را می‌گذرانید. در دورۀ دوم تحصیل برای کارشناسی، شما درس‌های تخصصی اعم از مکانیک سیالات، انتقال گرما و جرم و طراحی فرآیند را خواهید خواند. 

هدف از مطالعۀ این درس‌ها طراحی عملیاتی است که مواد اولیه را به محصولاتی مانند نفت و گاز، دارو و یا انرژی تبدیل می‌کنند. از آن جا که تمامی این مواد در زندگی روزمرۀ ما اهمیت زیادی دارند، مهندسی نفت و شیمی از مشاغل پر درآمد در کانادا محسوب می‌شود. اگر به عنوان مهندس شیمی شغلی بیابید، حقوق سالانۀ شما بیش از 104 هزار دلار خواهد بود. 

2. حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد (Finance)

در صورت اپلای در این رشته‌ها، پس از دو سال تحصیل در دوره‌های تجارت پایه، درس‌های تخصصی در امور مالی را می‌گذرانید. شما در دورۀ دوم تحصیل خود می‌آموزید که چگونه جنبه‌های مالی مشاغل، بانک‌ها و سازمان‌های دیگر را برنامه‌ریزی، مدیریت و تجزیه و تحلیل کنید. 

شما پس از فارغ التحصیلی، امکان یافتن کارهایی مانند تحلیلگر امنیت، تحلیلگر تحقیقات بازار، مدیر بانک، واسطۀ خرید و فروش یا مدیریت پورتفولیو خواهند بود. با اپلای در رشته‌های حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد، پس از فارغ التحصلی امکان کسب درآمد بیشتر از 103 هزار دلار را خواهید داشت. 

3. علوم زمین‌شناسی (Geosciences)

مدرک کارشناسی زمین‌شناسی می‌تواند منجر به کار در اکتشاف مواد معدنی و نفتی، مشاورۀ زیست محیطی، پروژه‌های شهری و... شود. تحصیل در این رشته و مهارت‌های آن، در صنعت معدن کانادا بسیار ارزشمند است. 

انتظار می‌رود با افزایش اخیر اکتشاف در چند سال آینده، علاقه به استخدام فارغ‌التحصیلان این رشته به طور قابل توجهی گسترش یابد. اگر برای تحصیل در رشته‌های زمین شناسی اپلای کنید حقوق سالیانۀ شما بیش از 100 هزار دلار خواهد بود. 

4. مهندسی نرم افزار (Software Engineering)، علوم کامپیوتری (Computer science) و مهندسی کامپیوتر (Engineering Computer)

رشته‌های مهندسی نرم افزار (SE)، مدرک علوم کامپیوتر (CS) و مهندسی کامپیوتر (CE) تفاوت‌های عمده‌ای دارند. مهندسان نرم‌افزار با ساخت و نگهداری سیستم‌های نرم افزاری سروکار دارند. فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر بر روی داده‌ها، تبدیل داده‌ها و الگوریتم‌ها تمرکز دارند. مهندسان کامپیوتر نیز سیستم‌های رایانه‌ای را طراحی، ساخت و راه‌اندازی می‌کنند. 

همۀ این رشته‌ها بسیار کارآمد هستند و  بازار کار بسیار خوبی دارند. اگر برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های کانادا اپلای کنید، پس از فارغ التحصیلی و یافتن کار، درآمد سالیانه‌ای از 94 هزار دلار به بالا خواهید داشت. 

5. مهندسی عمران (Civil Engineering)

اگر به رشتۀ مهندسی عمران علاقمند هستید، باید بدانید که کانادا مقصد مناسبی برای شما است. طبق پیش‌بینی انجام شده طی چند سال آینده، ساختمان‌سازی، اهمیت بیشتری خواهد یافت و فعالیت برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در این حوزه، به پروژه‌های بزرگ مهندسی عمران منتقل می‌‎شود.

بنابراین شما با اپلای در رشتۀ مهندسی عمران، پس از اتمام تحصیلات خود خواهید توانست با مراحل مختلف پروژه‌های ساختمانی، از طراحی تا ساخت در ارتباط باشید. شما می‌توانید در طیف وسیعی از پروژه‌های زیربنایی مانند جاده‌ها، پل‌ها، برج‌ها، ساختمان‌ها و سیستم‌های آبرسانی فعالیت کنید و سالیانه بیش از 80 هزار دلار درآمد داشته باشید. 

رشته‌های تحصیلی پرطرفدار کارشناسی ارشد برای اپلای کدام هستند؟

بعضی از مهم‌ترین این رشته‌ها عبارتند از: 

1. کارشناسی ارشد علوم محیط زیست در کانادا (Environmental Sciences)

علوم محیط زیست شامل مطالعۀ فرایندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی روی زمین و همچنین فرایندهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که بر روی کرۀ زمین تأثیر می‌گذارد. اگر مشتاق مطالعۀ موضوعاتی هستند که بسیاری از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان امروز را در بر داشته باشد، حتماً برای این رشته اپلای کنید. 

شما به عنوان یک دانشجوی علوم زیست محیطی سعی خواهید کرد روابط پیچیدۀ بین انسان و محیط زیست را درک کنید و رشته‎های متنوعی را در این زمینه دنبال کنید. در نظر داشته باشید با اپلای و فارغ‌التحصیلی در این رشته، سالانه در حدود 100 هزار دلار درآمد خواهید داشت. 

2. کارشناسی ارشد روانشناسی در کانادا (psychology) 

روانشناسی از جمله رشته‌هایی است که امروزه جایگاه بسیار بالایی در میان جوامع پیدا کرده است. طبعاً هر چه شما در مقطع بالاتری از این رشته تحصیل کنید، حقوق بالاتری خواهید داشت. کسی که دارای مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی است، سالانه از 98 هزار دلار تا 118 هزار دلار درآمد خواهد داشت. 

3. مدیریت بازرگانی (Business, Management Sciences)

فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی حتی در مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی (BBA) نیز امکان خوبی برای کاریابی دارند. اما اگر واقعاً پتانسیل‌ها و نقاط قوت این رشته را بدانید، حتماً برای کارشناسی ارشد این رشته اپلای خواهید کرد. حسابداری یکی از حوزه‌های مدیریت بازرگانی است که همچنان برای بسیاری از دانشجویان به عنوان یک حرفۀ محبوب شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که در این رشته اپلای می‌کنند، افزایش یافته است. 

رشتۀ مدیریت بازرگانی بیشتر از تجارت با ریاضیات گره خورده است و به دانشجویان نظریه‌ها و مدل‌های آماری و برنامه‌نویسی و نحوۀ به کارگیری آنها در انواع مشکلات تجاری را آموزش می‌دهد. مشاغل بالقوۀ این رشته شامل خدمات اداری، تحلیل بودجه و مدیریت و مدیران بازاریابی است. برای شما به عنوان یک کارشناس ارشد رشتۀ مدیریت بازرگانی، درآمد سالیانه از 90 هزار تا 153 هزار دلار متغیر است.

برای کدام دانشگاه‌های کانادا اپلای کنیم؟

کانادا دارای دانشگاه‌های برتر جهان است که اپلای برای هر کدام از آنها، می‌تواند سرنوشت شما را رقم بزند. تعداد دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا بسیار زیاد است و آشنایی با آنها مقولۀ مفصل و پیچیده‌ای است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای پیدا کردن مناسب‌ترین  و ارزان‌ترین گزینه برای اپلای، به سایت کانادا اپلای مراجعه کنید و با مشاورین مجرب ما در کانادا اپلای تماس بگیرید. 

لینک ارزان ترین دانشگاه 

اینجا کلیک کنید.

 

چند نمونه از دانشگاه‌‎های بسیار معروف کانادا عبارتند از: 

1. دانشگاه بریتیش کلمبیا  (The University of British Columbia) واقع در شهرهای کلونا و ونکوور، استان بریتیش کلمبیا. این دانشگاه یک محیط پژوهشی دارد و شما می‌توانید برای دانشکده‌های معماری، هنر، شنوایی سنجی و علوم گفتاری، جامعه و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دندانپزشکی، آموزش و پرورش، بهداشت محیط، جنگلداری، بهداشت، تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری، مطالعات پیوسته، دانشکدۀ روزنامه‌نگاری، حرکت شناسی، مطالعات میان رشته‌ای، زمین و سیستم‌های غذایی، حقوق، موسیقی، پزشکی، پرستاری، داروسازی و علوم دارویی، علوم، مددکاری اجتماعی و مدرسۀ جمعیت و بهداشت عمومی آن اپلای کنید. 

2. دانشگاه مک مستر (McMaster University) واقع در شهر هامیلتون، استان انتاریو. این دانشگاه دارای 6 پردیس در رشته‌های علوم، مهندسی، بهداشت، علوم انسانی، علوم اجتماعی و تجارت است. 

3. دانشگاه تورنتو (Toronto University) واقع در شهر تورنتو، استان انتاریو. این دانشگاه دارای دانشکده‌های هنر و علوم، دندانپزشکی، جنگلداری، اطلاعات، تحصیلات تکمیلی و مدرسۀ مطالعات پیوسته و مرکز مطالعات آموزش و پرورش است. 

4. دانشگاه مک‌گیل (McGill University) واقع در شهر مونترال استان کبک. این دانشگاه دارای دانشکده‌های علوم کشاورزی و محیط زیست، هنر، تحصیلات پیوسته، دندانپزشکی، آموزش و پرورش، مهندسی، علوم اجتماعی، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، مطالعات دینی، علوم و تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری است. شما می‌توانید متناسب با رشتۀ تحصیلی مورد علاقۀ خود برای هر یک از این دانشکده‌ها اپلای نمایید. 

5. دانشگاه مونترال (Montral university) از نظر جذب و پذیرش دانشجو در کشور کانادا مقام دوم را داراست. این دانشگاه در شهر مونترال استان کبک واقع شده است. شما می‌توانید برای دانشکده‌های هنر و علوم، دندانپزشکی، آموزش، طراحی محیط زیست، حقوق، پزشکی، موسیقی، بینایی سنجی، پرستاری، بهداشت عمومی، داروسازی، دامپزشکی، مطالعات تکمیلی، HEC، پلی تکنیک مونترال و دپارتمان حرکت شناسی در رشته‌های مورد نظر خود اپلای کنید. 

6. دانشگاه رویال رودز (Royal Roads) واقع در شهر ویکتوریا، استان بریتیش کلمبیا. دوره‌های ارائه شده در دانشگاه رویال رودز عبارتند از: تجارت، ارتباطات و فرهنگ، آموزش و فناوری، محیط زیست و پایداری، آموزش اجرایی، مطالعات عمومی، مطالعات انسان دوستانه، مطالعات میان‌رشته‌ای، مطالعات رهبری و گردشگری و هتلداری. شما با اپلای در هر یک از این رشته‌ها و گرفتن پذیرش، می‌توانید دانشجوی این دانشگاه شوید. 

7. دانشگاه تامپسون ریور (Thompson River University) واقع در شهر کملوپس استان بریتیش کلمبیا. این دانشگاه دارای دانشکده‌های هنر، بازرگانی و اقتصاد، آموزش و کار اجتماعی، حقوق، پرستاری، علوم و تکنولوژی و کسب و کار است. شما می‌توانید متناسب با علاقه و شرایط خود برای رشته‌های هر یک از این دانشکده‌ها اپلای کنید. 

8. دانشگاه براک (Brock Universiy) واقع در قسمت بالادستی آبشار نیاگارا در شبه جزیرۀ انتاریو. این دانشگاه دارای رشته‌های متنوعی از انواع زیرگروه‌های بهداشت و پزشکی گرفته تا هنر، علوم، علوم انسانی و ارتباطات، روان‌شناسی، علوم سیاسی و مطالعات بینارشته‌ای است.   

9. دانشگاه ماونت آلیسون (Mount Allison University) واقع در شهر سکویل استان نیوبرانزویک. این دانشگاه رشته‌های فراوانی در زیرشاخه‌های علوم، علوم انسانی، هنر، نجوم، ارتباطات، محیط زیست و روان‌شناسی دارد. شما می‌توانید با توجه به شرایط و علاقه‌تان برای هر یک از این رشته‌های متنوع اپلای کنید.  

10. دانشگاه رجینا (University of Regina) واقع در شهر رجینا، استان سکسچوان. دانشکده‌های هنرهای دراماتیک، هنرهای زیبا، مدیریت بازرگانی، آموزش و پرورش، پرستاری، علوم، خدمات اجتماعی، مهندسی و علوم کاربردی، تحصیلات تکمیلی و پژوهش، مطالعات بهداشت و حرکت شناسی،  پژوهش و مدارس سیاست عمومی، بازرگانی، به همراه مرکز تحصیلات پیوسته است. اپلای برای هر یک از این دانشکده‌ها شما را با رشته‌های متنوعی آشنا می‌سازد.  

چگونه برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا در سال 2021 اقدام کنیم؟

پس از این که دانشگاه و رشتۀ مورد نظر خود را انتخاب کردید، نوبت به اپلای کردن رسیده است. توجه داشته باشید که از سال 2020 به دلیل ویروس کرونا شرایط پذیرش در دانشگاه‌ها، تغییراتی داشته است. اگر شما می‌خواهید همزمان با اپلای در یک دانشگاه معتبر محیط زندگی خوبی را نیز برای خود رقم بزنید، این مطلب را بخوانید.

شرایط پذیرش در 2020:

اینجا کلیک کنید.

 

شهرهای مهاجرپذیر کانادا: 

اینجا کلیک کنید.

 

شما سپس باید مراکز آموزشی معتبر Designated Learning Institution (DLI) را بررسی کنید و ببینید که آیا دانشگاه مد نظر شما در این لیست قرار دارد یا نه؟ به دلیل این که اگر شما پس از اپلای کردن و پذیرش گرفتن از یک دانشگاه متوجه شوید که دارای اعتبار آموزشی نیست، باید تمام مراحل را دوباره شروع کنید. 

قدم بعدی برای اپلای کردن، توجه به شهریۀ هر دانشگاه است. باید میزان شهریه را در نظر بگیرید، این که آیا می‌توانید هزینه‌های تحصیل در هر دانشگاه مشخص را تامین کنید؟ دانشگاه‌ها جزئیات بیشتری را در وب سایت‌های خود برای هر رشتۀ تحصیلی ارائه می‌دهند. هم‎‌چنین می‌توانید برای کمک به تأمین مالی تحصیلات خود در کانادا، شیوه‌های دریافت بورس تحصیلی را از سایت‌های (Studyportals Scholarship) را بررسی کنید.

با این همه ممکن است بررسی تمام دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی برای یافتن مقصد مورد نظر برای شما سخت باشد. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای اپلای کردن در دانشگاهی متناسب با رشتۀ مورد علاقه، شهر و شهریه‌ای که شما می‌توانید بپردازید، بهره‌گیری از کارشناسان مجرب است. 

الف. مهارت‌های زبان برای اپلای در دانشگاه‌های کانادا در سال 2021 چیست؟ 

با توجه به این که کشور کانادا دو زبانه است و در استان کبک بیشتر زبان فرانسه رایج است، شما می‌توانید برای تحصیل به ویژه در دورۀ کارشناسی ارشد، به دو زبان انگلیسی و فرانسه اپلای کنید. بسته به اینکه در کدام زبان برای تحصیل انتخاب می‌کنید، باید سطح مهارت خود را ثابت کنید. با توجه به این که در دوران کرونا برای برگزاری آزمون زبان شرایط ویژه‌ای پیش آمده است، برای آگاهی بیشتر اینجا را بخوانید.

اینجا کلیک کنید. 

 

آزمون‌های اصلی زبان انگلیسی که توسط دانشگاه‌های برتر کانادا پذیرفته می‌شوند، عبارتند از آیلتس، C1  پیشرفته و تافل. البته برخی از دانشگاه‌ها ممکن است در هنگام اپلای، آزمون‌های انگلیسی دیگری مانند: ارزیابی زبان انگلیسی دانشگاهی کانادایی (CAEL)،  آزمون انگلیسی زبان کانادایی برای دانش پژوهان و کارآموزان (CanTEST) و ارزیابی زبان انگلیسی میشیگان (MELAB) را نیز قبول کنند. 

آزمون‌های زبان فرانسه‌ای که توسط دانشگاه‌های کانادا پذیرفته می‌شود عبارتند از: دیپلم پیشرفتۀ زبان فرانسه (DALF)، دیپلم مطالعات زبان فرانسه (DELF)، آزمون سنجش زبان فرانسه (TEF)، آزمون دانش فرانسه (TCF) و آزمون فرانسه زبان کانادایی برای دانش پژوهان و کارآموزان (TestCan).

شما با داشتن این مدارک و با کمک کارشناسان مجرب ما در کانادا اپلای، این امکان را خواهید داشت تا در کوتاه‌ترین زمان و به ساده‌ترین روش، برای دانشگاه‌های کشور کانادا در سال 2021 اپلای کنید. 

ب‌. چه مدارکی برای اپلای در دانشگاه‌ها در سال 2021 لازم است؟

برای این که برای دانشگاه‌های مختلف اپلای کنید باید بدانید که هر دانشگاهی شرایط و قواعد خود را دارد و مدارک مورد نیاز خود را تعیین می‌کند. اما رایج‌ترین موارد برای اپلای عبارتند از: 

1. گواهی فارغ‌التحصیلی از مقطع قبل: اعم از دیپلم، مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد

2. فرم درخواست تکمیل شده

3. رزومه یا  CV  

4. نامۀ مبین قصد و نیت برای اپلای در دانشگاه مورد نظر

5. شواهدی که نشان دهد در طول تحصیل در کانادا دچار تمکن مالی هستید. 

6. برای کسانی که در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا اپلای می‌کند: دو معرفی نامۀ علمی از اساتید که آمادگی شما برای تحصیلات کارشناسی ارشد و یا دکترا را تایید کنند.

7. مدارک و اسناد باید ترجمه شده و توسط یک دارالترجمۀ رسمی و معتبر تأیید شوند. شما باید نسخه‌های اصلی مدارک خود را نیز درج کنید.

 

ج‌. زمان اپلای برای دانشگاه‌های کانادا در سال 2021

مهلت اپلای برای دانشگاه‌های کانادا در سال 2021 برای ترم بهار ، ژانویه 2021 و برای ترم زمستان، سپتامبر 2021 است. این مهلت برای متقاضیان اپلای برای کارشناسی ارشد و کارشناسی متفاوت است. هم‌چنین در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف این زمان‌ها متفاوت است و ممکن است دوره‎های مختلف تحصیلی در یک دانشگاه نیز، مهلت های مختلفی داشته باشند. به همین دلیل باید همیشه وب سایت‌ رسمی برنامۀ آموزشی دانشگاه‌ها را به صورت به روز بررسی کنید یا اینکه از کارشناسان امور تحصیلی ما در کانادا اپلای کمک بگیرید.

برای افزایش شانس قبولی خود، باید 8 تا 12 ماه قبل از شروع دوره، درخواست خود را ارسال کنید. سپس یک یا دو ماه پس از این که اپلای کردید، نامۀ رسمی پذیرش از دانشگاه را دریافت خواهید کرد. پس از آن می‌توانید ادامۀ مراحل را برای رفتن به دانشگاه مورد نظر انجام دهید. این مراحل شامل دریافت واخذ ویزای تحصیلی، خرید بلیط و سفر به کشور کانادا است. 

اخذ ویزای تحصیلی

اینجا کلیک کنید. 

 

 

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ