شرایط تحصیل در کانادا بدون محدودیت سنی چیست؟

داوطلبان تحصیل در کانادا بسیار هستند و به همین دلیل برای دریافت مجوز ادامه تحصیل باید شرایط لازم را داشته باشید. تحصیل در کانادا بدون محدودیت سنی کار غیرممکنی نیست، اما قطعا افرادی که سن کمتری دارند، فاصله زیادی بین تحصیلات آن‌ها وجود ندارد و مدرک تحصیلی بالاتری دارند، شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا دارند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که، مقررات و قوانین مهاجرتی کانادا بسته به شرایط تغییر می‌کند و در طول زمان متغیر است. بااین‌وجود، در این مطلب کانادا اپلای به بررسی شرایط سنی ادامه تحصیل و محدودیت‌های موجود در این زمینه  در سال 2020 پرداخته‌ایم، تا راحت‌تر بتوانید در این راه قدم بگذارید.

 

شرایط تحصیل در کانادا

کانادا یکی از کشورهای پیشرفته جهان است که هرساله مهاجران زیادی را برای سرعت بخشیدن به توسعه اقتصادی خود می‌پذیرد و راه را برای کار و تحصیل این افراد هموار می‌کند. دبستان، دبیرستان، کالج و دانشگاه‌های این کشور ازنظر کیفیت خدمات آموزشی و سطح دانش بسیار مطلوب هستند و در رتبه‌های برتر رتبه‌بندی جهانی قرار دارند.

هزینه تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا پایین‌تر است،  ازاین‌رو هرساله تعداد زیادی از افراد برای ادامه تحصیل و زندگی در این کانادا داوطلب می‌شوند.

زبان رسمی کشور کانادا انگلیسی و فرانسه است، هر استان بسته به ساکنین خودش یکی از این زبان‌ها را به‌عنوان زبان رسمی انتخاب کرده و مراکز آموزشی معمولا به همان زبان تدریس می‌کنند. به همین دلیل قبل از هر تصمیمی در مورد ادامه تحصیل باید زبان رسمی استانی که قصد اقامت در آن را دارید فرابگیرید.

مراکز آموزشی کانادا به شکل استانی اداره می‌شود و بسیاری از مراکز برای پذیرش قوانین مخصوص به خود را دارند. اگرچه افرادی که در شرایط سنی مطلوبی هستند، فاصله فراغت تحصیل آن‌ها زیاد نیست و به زبان انگلیسی مسلط هستند شانس بیشتری برای پذیرش در مراکز آموزشی دارند اما راه به روی سایرین هم بسته نیست!

کانادا یک کشور چند فرهنگی است که اقوام و عقاید مختلف در آن در عین صلح و آرامش زندگی می‌کنند. نظام حکومتی این کشور دموکراتیک است و بسیاری از مدیران و سیاست‌مداران از بین مهاجرینی که توانسته‌اند توانمندی‌های خود را به اثبات برسانند انتخاب‌شده‌اند.

بسیاری از افراد علاقه دارند به تحصیل در کانادا بدون محدودیت سنی بپردازند، این به آن معنا است که سن آن‌ها از تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌ها گذشته، اما بااین‌وجود تمایل دارند برای ساختن آینده بهتر پذیرش مراکز آموزشی کانادا را به دست آورند.

قبل از هر گفته‌ای، بهتر است مشخص کنیم منظور از تحصیل در کانادا بدون محدودیت سنی چیست، داوطلبان مسن معمولا افرادی به شمار می‌آیند که از زمان تحصیل معمولی آن‌ها در هر یک از مقاطع تحصیلی حدود پنج سال گذشته باشد. به‌عنوان‌مثال شخصی که در سن 18 سالگی باید دبیرستان را ترک کند اگر در سن 23 یا 24 سالگی موفق به اخذ این مدرک شود باوجوداینکه جوان است، برای تحصیل در این مقطع تحصیلی مسن به شمار می‌آید.

شرایط سنی تحصیل در کانادا برای دانش آموزان

کودکان از سن پنج سالگی وارد مدارس کانادا می‌شوند و در دو دوره ابتدایی و دبیرستان تحصیلات خود را به اتمام می‌رسانند. دوره ابتدایی شش سال است و دبیرستان هم شش سال ادامه خواهد داشت. در نظام آموزشی کانادا مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند، در کنار آن مدارس بین‌المللی، شبانه‌روزی، کالج‌ها و مراکز فنی بسیاری هم مشغول ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان هستند.

دانش آموزان کانادایی و کسانی که اقامت دائم کانادا را دریافت کرده‌اند، می‌توانند به‌صورت رایگان در مدارس دولتی که بیشترین تعداد مدارس موجود در سطح این کشور را تشکیل می‌دهند، تحصیل کنند.

مدارس بین‌المللی و شبانه‌روزی کانادا در کلیه مقاطع سنی و تحصیلی دانش آموزان سایر کشورها را پذیرش می‌کنند و به آن‌ها اجازه تحصیل در مدارس کانادایی داده می‌شود.

شرایط سنی تحصیل ابتدایی در کانادا

برای پذیرفته شدن در دبستان‌های کانادا نیازی به در اختیار داشتن مدرک زبان نیست و کودکان از همان ابتدا در کلاس‌های زبان انگلیسی ثبت‌نام می‌کنند تا بهتر بتوانند با دوستان و معلمان خودشان ارتباط برقرار کنند. بچه‌ها شش سال از عمرشان را یعنی از پنج تا 12 سالگی را در این مدارس سپری می‌کنند.

آن‌ها در یک محیط آزاد تعامل و زندگی مسالمت‌آمیز در کنار اقوام و نژادها را یاد می‌گیرند و در محیط مدرسه با فرهنگ و آداب‌ورسوم سایر همکلاسی‌هایشان آشنا می‌شوند.

قبل از پنج سالگی هم بچه‌ها می‌توانند در مهدکودک‌های کانادا ثبت‌نام کنند تا بیشتر انگلیسی یاد بگیرند، البته ثبت‌نام در مهد کودک­های در کانادا اجباری نیست و والدین به اختیار خودشان می‌توانند کودکانشان را در این مراکز آموزشی ثبت‌نام کنند.

شرایط سنی تحصیل دبیرستان در کانادا

کودکان از سن 12 تا 18 سال در دبیرستان‌ها به ادامه تحصیل می‌پردازند. این سن حساسیت بالایی دارد و نظام آموزشی کانادا به نحوی طراحی‌شده تا کودکان بتوانند با علایق و استعدادهایشان آشنا شوند و مسیر ادامه زندگی خودشان را تعیین کنند.

مراکز آموزشی کانادا دارای استقلال نسبی هستند و بسته به اهداف آموزشی از پیش تعیین‌شده، برنامه‌های درسی­شان را مشخص می‌کنند. این دروس شامل مباحث عمومی و اختیاری است و یادگیری زبان بخش مهمی از آموزش‌های دانش آموزان غیر کانادایی محسوب می‌شود. افرادی که از دبیرستان به مراکز آموزشی کانادا راه پیدا می‌کنند شانس بیشتری برای پذیرش در رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی مثل پزشکی و مهندسی دارند.

دبیرستان‌ها به دو بخش junior و senior تقسیم می‌شود. جونیور برای بچه‌های تا سن 14 سال و سینیور برای بچه‌ها تا سن 18 سال است که ازنظر نیازهای آموزشی و مراقبتی شرایط کاملا متفاوتی دارند.

کودکان در سنین تحصیل در این مقاطع معمولا در صورت داشتن سایر شرایط تحصیل در کانادا به‌راحتی در دبستان‌ها و دبیرستان‌های کانادا پذیرش می‌گیرند؛ اما همین‌که سن به بیشتر از 18 و تا 21 رسیدند، پذیرفته شدن در دبیرستان بسیار دشوار می‌شود. این بدین معنا نیست که اصلا شانسی برای این موضوع ندارید، اما بسته به قوانین و موقعیت زمانی شانس پذیرش این افراد نسبت به سایرین کمتر است.

در مقاطعی از زمان که سخت‌گیری دولت کانادا بیشتر است پذیرش این افراد به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و در برخی مواقع راحت‌تر می‌توانند پذیرش دبیرستان و ویزای تحصیلی دریافت کنند.

تحصیل در کالج‌های کانادا

محیط کالج‌های کانادا بسیار شبیه دانشگاه‌ها است با این تفاوت که دانشجویان این مراکز مدرک تحصیلی داده نمی‌شود و معمولا (Certificate) دریافت می‌کنند. این مراکز برای یادگیری مهارت‌های آموزشی بسیار مناسب هستند و مدارک آن‌ها از سوی اغلب کارفرماهای کانادایی پذیرفته می‌شود. هزینه تحصیل در این مراکز به نسبت دانشگاه‌ها کمتر است، اما فارغ‌التحصیلان کالج معمولا نمی‌توانند به تحصیلات تکمیلی و تدریس در دانشگاه فکر کنند.

هدف آموزشی این مراکز مهارت‌آموزی به متقاضیان است. ازاین‌رو معمولا در کنار دروس پایه، مهارت‌های مفید و کاربردی که در محیط کار به کار دانش آموزان می‌آید، به آن‌ها آموخته می‌شود.

معمولا سن افرادی که در این مراکز آموزشی مورد پذیرش قرار می‌گیرند کمی بیشتر از دبیرستان‌ها است. دریافت ویزا برای تحصیل در این مراکز آموزشی معمولا ساده‌تر از دانشگاه‌ها است و اغلب افراد داوطلب می‌توانند ویزای تحصیلی کانادا را برای کالج‌های این کشور دریافت کنند. سن دانش‌آموزانی که در کالج‌های کانادا تحصیل می‌کنند معمولا بین 12 تا 18 سال است.

شرایط سنی تحصیل در کانادا برای دانشجویان

سن معمول برای پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی 19 سال است و مدت تحصیل در رشته‌های کارشناسی معمولا بین چهار تا شش سال ادامه خواهد داشت. برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا باید مدرک زبان داشته و به یکی از زبان‌های رسمی این کشور مسلط باشید. نمره مدرک آیلتس برای پذیرش معمولا شش  است، البته در برخی رشته‌های خاص و پرطرفدار نمره 5/6 پذیرفته می‌شود.

خوشبختانه برای پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا هیچ محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و اگر شما سایر مدارک موردنیاز را داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید پذیرش دانشگاه را دریافت کنید.

البته تجربه نشان داده، افرادی که بین 18 تا 25 سن دارند، از شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا برخوردار هستند.

شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

داوطلبان تحصیلات تکمیلی به‌راحتی می‌توانند از دانشگاه‌های موردعلاقه خودشان پذیرش دریافت کنند. البته به‌شرط آنکه شرایط لازم را داشته باشند. داشتن مدرک آیلتس با نمره 5/6 برای پذیرش در کارشناسی ارشد لازم است. همچنین شما باید مدرک دیپلم و لیسانس خودتان را به یکی از زبان‌های رسمی کانادا ترجمه کنید و پس از دریافت تایید وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، در اختیار دانشگاه‌های کانادا و اداره مهاجرت کانادا قرار دهید.

فاکتور زمان یک‌بار دیگر در اینجا مطرح می‌شود، بین زمانی که شما مدرک لیسانستان را دریافت کرده‌اید و ادامه تحصیل شما در مقطع ارشد، نباید بیشتر از پنج سال فاصله وجود داشته باشد.

هر چقدر معدل دوره کارشناسی شما بیشتر باشد، شانس پذیرشتان در دانشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند. کمترین معدلی که برای پذیرش دانشگاه در نظر گرفته‌شده، معدل 13 است.

دریافت مدرک کارشناسی ارشد در کانادا هم مثل ایران معمولا دو سال طول می‌کشد. فاکتور سن در اینجا مطرح است و معمولا افراد کمتر از 30 سال شانس بیشتری برای پذیرفته شدن در دانشگاه دارند.

البته دانشجویان نخبه و افرادی که دارای شرایط ویژه هستند، معمولا با تخفیف ازنظر سن مواجه می‌شوند. اما به‌طورکلی افراد مسن شانس کمتری برای پذیرش گرفتن در مقطع ارشد و به‌ویژه در رشته‌های پرطرفدار دارند.

شرایط سنی تحصیل دکتری در کانادا

پذیرش در مقطع دکتری بیش از آنکه به فاکتور سن مربوط باشد، به ارتباط دانشجو با استادان و تایید آن‌ها برای دریافت ویزای تحصیلی وابسته است. برای تحصیل در ایم مقطع، مدرک آیلتس شما باید نمره هفت داشته باشد و در صورت داشتن مقاله و سابقه کار تحقیقی و پژوهشی، شانس بیشتری برای دریافت مجوز ادامه تحصیل در مقطع دکتری را خواهید داشت.

معمولا افرادی که سن آن‌ها کمتر از 49 سال است، ساده‌تر از سایرین برای دریافت مدرک دکتری مجوز می‌گیرند. دوره تحصیل در مقطع دکتری معمولا سه تا پنج سال طول می‌کشد. دانشگاه‌های کانادادر این مقطع معمولا از تحقیقات و محققان حمایت خوبی می‌کنند و کمک‌هزینه‌ای برای انجام کارهای پژوهشی در اختیار افراد قرار داده می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در کانادا

برای دریافت مجوز ادامه تحصیل در کشور کانادا بهتر است با یک مشاوره حرفه­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ای که سابقه خوبی در دریافت ویزای تحصیلی برای افراد مختلف دارد کمک بگیرید، تا کار شما راحت‌تر انجام شود.

به‌طورکلی، برای تحصیل در کانادا باید مدارک کافی در اختیار مراکز مهاجرت و اعطای ویزای این کشور قرار دهید تا بتوانند هویت شما را تایید کرده، سوابق تحصیلی‌‌تان را بررسی کنند و درنهایت تمکن مالی شما برای ادامه تحصیل در کانادا را تایید کنند.

برخی از مدارکی که معمولا از تمامی افراد، در سنین و مقاطع تحصیلی مختلف دریافت می‌شود عبارت است از:

  • ترجمه شناسنامه و مدارک معتبر شناسایی که به تایید کشور شما رسیده باشد
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی به همراه تایید وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه
  • نامه تمکن مالی و مدارک مربوط به آن
  • تکمیل فرم‌های مربوطه
  • عکس مناسب پرسنلی
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به درخواست
  • مدرک پذیرش قطعی از مرکز آموزشی عالی

در هر مقطع سنی مدارک اختصاصی مثل مدرک زبان هم باید به‌صورت ضمیمه در اختیار ماموران بررسی پرونده خود قرار دهید. به‌صورت کلی افرادی که ازنظر سنی با مقطع تحصیلی که درخواست داده‌اند نزدیک‌تر باشند شانس بیشتری از سایرین برای پذیرش دارند.

 و در نهایت...

همه چیز را درباره محدودیت سنی برای تحصیل در کانادا را در این مقاله برایتان آوردیم، اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا بدون محدودیت سنی را دارید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، همین‌الان با کارشناسان کانادا اپلای تماس بگیرید تا راهنماییتان کنند.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ