شرایط اقامت بعد از تحصیل در کانادا چگونه است؟

شرایط اقامت بعد از تحصیل در کانادا یکی از مهم ترین سوالات مطرح شده در بین متقاضیان مهاجرت می باشد. درصد بالایی از جوانان جویای علم و درس به‌دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر آن هم در دانشگاه‌های باکیفیت‌تر هستند. تحصیل‌کردگان سراسر دنیا از کشورهای پیشرفته تا کشورهای غیر توسعه‌یافته، کانادا را مدینه فاضله خود می‌دانند. امکان اخذ اقامت بعد از تحصیل در کانادا از اصلی‌ترین دلایل پرطرفدار بودن این کشور زیبا و عامل اصلی رقابت تنگاتنگ برای ورود به آن است. حتما دقت کرده‌اید که این روزها دریافت پذیرش و ورود به کانادا، ورد زبان جوانان تحصیل‌کرده ایرانی است و برای رسیدن به سرزمین درختان افرا به سختی تلاش می‌کنند.
اخذ اقامت بعد از تحصیل در کانادا، راهی عالی و موثر برای زندگی بدون دغدغه در این کشور به‌حساب می‌آید؛ به همین دلیل مهاجرت به‌صورت تحصیلی از مخاطبان زیادی برخورار است. کسب پذیرش از دانشگاه‌های کانادا و ورود به این کشور راه را برای اقامت موقت و دائمی در آن فراهم می‌کند. کافیست مدتی را در کانادا مشغول به تحصیل باشید تا در زمانی کوتاه با روش‌های دریافت اقامت آن آشنا شوید که خود شروع اقدام جدی جهت اخذ اقامت و حتی شهروندی این کشور بی‌نظیر خواهد بود. در این مقاله بیشتر با دریافت اقامت بعد از تحصیل در کانادا آشنا می‌شوید؛ بنابراین تا پایان همراه ما بمانید.

اخذ اقامت کانادا با روش‌های مختلف

اخذ اقامت بعد از تحصیل در کانادا هدف تمام دانشجویان خارجی است که برای رسیدن به این کشور تلاش می‌کنند. می‌دانید که طبق قانون اداره کار و مهاجرت کانادا به‌عنوان یک فرد در حال تحصیل اجازه 20 ساعت کار آزاد در هفته را دارید. در ازای هر ساعت بین 15 تا 20 دلار کانادایی دریافت خواهید کرد که به‌عنوان کمک هزینه زندگی به کارتان خواهد آمد؛ اما پس‌از اتمام تحصیل موظف به فعالیت در زمینه تخصصی خود آن هم به‌صورت جدی هستید که ب‌ عنوان یک دانشجوی خارجی موفقیت بزرگی برای شما به‌حساب خواهد آمد. کار و اقامت بعد از تحصیل در کانادا بزرگترین مزیت درس خواندن در این کشور است؛ اما ماندگاری در این کشور با روش‌های دیگر هم ممکن است که در ادامه با چند مورد آن آشنا می‌شوید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در همه این روش‌ها پس‌از دریافت اقامت دائم باید به مدت 5 سال به‌صورت مستمر در کانادا به کار یا تحصیل مشغول باشید تا شهروندی این کشور را به دست آورید.

برنامه Express Entry

در میان روش‌های مختلف، اصلی‌ترین سیستم مهاجرت اقتصادی جهت امتیازبندی مهاجران به کانادا روش Express Entry است، که جهت اخذ اقامت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این کشور استفاده می‌شود. از سال 2015 که این روش به‌کار گرفته شد، درصد متقاضیان آن هر سال بیشتر از سال قبل می‌شود. جهت قرارگرفتن در لیست این سیستم باید از قبل در یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا شرکت و امتیاز لازم را کسب کنید. درصورت قرارگرفتن در لیست Express Entry باید درخواست خود را به دولت کانادا ارائه دهید تا در قرعه‌کشی‌هایی که هر دو هفته یکبار برگزار می‌شوند، شرکت داده شوید.
پس‌از قرعه‌کشی، تنها 60 روز فرصت دارید که درخواست کامل خود مبنی‌بر اقامت دائم را ارائه دهید که این پروسه به‌طور معمول 6 ماه طول خواهد کشید. طرح Express Entry به دانشجویان فارغ‌التحصیل و تازه نفس اجازه می‌دهد تا به رویای خود که همان اجازه اقامت دائم در کشور کانادا است، دست پیدا کنند. البته گزینه‌هایی مانند مهارت زبان، ارتباطات اجتماعی قوی، مهارت‌های تخصصی، سن مناسب، تجربه تحصیل، پیشنهاد و سابقه کار از اصلی‌ترین آپشن‌های این طرح جهت پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این طرح به‌شمار می‌روند.

برنامه Post Graduate Work Permit

به جرات می‌توان گفت که ساده‌ترین روش دریافت اخذ اقامت کانادا پس از فارغ‌التحصیل شدن، استفاده از روش PGWP است. نکته قابل توجه این است که استفاده از این روش نیازی به ارائه جاب آفر ندارد؛ به‌همین خاطر گاهی از این برنامه تحت عنوان Open Work Permit هم یاد می‌شود. شرط دریافت اقامت دائم به این روش، دارا‌بودن 8 ماه سابقه تحصیل در کانادا است. در صورتی‌که این سابقه بین 8 تا 24 ماه باشد اجازه کار در همین بازه زمانی را خواهید داشت؛ اما اگر این سابقه به بیش از 24 ماه برسد تا 3 سال اجازه کار در کانادا برای شما صادر خواهد شد. جالب اینجاست که با استفاده از این روش دیگر نیازی به شرکت در اکسپرس  اینتری نخواهید داشت و پس‌از کسب 18 ماه سابقه مجوز ارائه درخواست اقامت دائم خود را خواهید داشت.
در واقع جذاب‌ترین بخش تحصیل در کانادا، اجازه اقامت در این کشور است. بله، این گروه از افراد که هم از دانشگاه‌های کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند و هم سابقه کار در این کشور را دارند، به‌راحتی قادر به اخذ اقامت خواهند بود. دولت کانادا طرح ویژه‌ای جهت اخذ اقامت تحصیلی و کاری برای فارغ‌التحصیلان این کشور تحت عنوان Dual intent راه‌اندازی کرده است. پس اگر در کانادا درس خوانده‌اید یا همچنان مشغول به تحصیل هستید، طرح Dual intent را در اولویت کاری خود قرار دهید.

روش Canadian Experience class

برنامه مهاجرتی Canadian Experience class به‌عنوان روشی استاندارد جهت اخذ اقامت بعد از تحصیل در کانادا شناخته می‌شود. در روش CEC می‌توانید با داشتن یک سال تجربه کار در کانادا درخواست اخذ اقامت دائم این کشور را به اداره مهاجرت و کار ارائه دهید. طبق دستورالعمل‌های این برنامه پس‌از فارغ‌التحصیل‌شدن در یکی از دانشگاه‌های کانادا باید یک سال وارد بازار کار شوید و در عین‌حال مهارت‌های زبان و حرفه خود را ارتقا دهید. پس‌از قبولی در آزمون زبان و ارزیابی شخصی، نام شما وارد لیست Express Entry خواهد شد. درصورت داشتن امتیاز مورد نظر جهت تکمیل پروژه و نهایی‌کردن درخواست اقامت دائم به اداره کار و مهاجرت معرفی می‌شوید.

برنامه Federal Skilled Worker Class

راهی دیگر برای اضافه‌شدن به لیست Express Entry استفاده از برنامه مهاجرتی Federal Skilled Worker Class است که اقامت بعد از تحصیل در کانادا را تضمین خواهد کرد. در این روش افراد فارغ‌التحصیل با سابقه کار خارج از کانادا در اولویت پذیرش هستند. در واقع اگر از آپشن 1 سال سابقه کار در برنامه CEC برخوردار نباشید، با ارائه سابقه کار خود در خارج از کانادا قادر به دریافت اقامت بعد از تحصیل در کانادا خواهید بود. لازم به ذکر است که امتیازاتی مانند سن، مهارت زبان، تحصیل در کانادا و داشتن پیشنهاد شغلی، مجوز استفاده از این برنامه مهاجرتی محسوب می‌شوند.

برنامه Provincial Nominee Programs

یکی از روش‌های محبوب جهت ورود به هر کشوری استفاده از برنامه‌های استانی است. این برنامه در کانادا تحت عنوان PNP و راهی جهت ورود به لیست Express Entry محسوب می‌شود. براساس این برنامه، برخی از استان‌ها یا ایالات کانادا با به‌کارگیری دانشجویانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند، به آن‌ها اقامت دائم می‌دهند. از جمله این استان‌ها می‌توان به بریتیش کلمبیا، جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا، نیوفانلند و لابرادور و مانیتوبا اشاره کرد. طبق این برنامه در برخی استان‌ها نیازی به سابقه کار نخواهید داشت و در برخی دیگر پس‌از فارغ‌التحصیلی به سرعت باید مشغول به‌کار شوید تا اقامت دائم استانی را دریافت کنید.

برنامه Qebec Experience Program

این برنامه که تنها مختص استان کبک است، به دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل‌شده از مراکز آموزشی کانادا فرصتی شگفت‌انگیز جهت اخذ اقامت بعد از تحصیل در کانادا را خواهد داد. برای دریافت این برنامه باید حتما در یکی از زمینه‌ها یا تخصص‌های مورد نیاز استان کبک فارغ‌التحصیل شده باشید و در عین‌حال مهارت کامل در دو زبان انگلیسی و فرانسه را ارائه دهید تا شانس بیشتری در مقایسه با رقیبان خود پیدا کنید.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر شاهد بوده‌اید که کانادا کشوری توسعه‌یافته و رویایی برای قشر جوان و فعال محسوب می‌شود. اخذ اقامت دائم برای این گروه از جوانان که از طریق تحصیل وارد کانادا می شوند مبحثی مهم به شمار می رود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که پس‌از فارغ‌التحصیل‌شدن و 1 تا 1 سال و نیم کار در این کشور، اجازه درخواست اقامت دائم را خواهید داشت. از طرفی با استفاده از روش‌های ذکرشده در این مقاله می‌توان نسبت‌به دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کرد. اگر  با روش‌های اخذ اقامت کانادا به کمک سابقه تحصیل در این کشور آشنا نیستید، حتما قبل از هرگونه اقدام اطلاعات خود را ارتقا دهید. جهت دریافت اطلاعات موثق و مشخص می‌توانید از کارشناسان گروه کانادا اپلای کمک بگیرید. مجموعه مشاوره کانادا اپلای شما را با فرصت‌های مختلف ورود به کانادا و اخذ اقامت این کشور آشنا خواهد کرد؛ به‌نحوی‌که فارغ از زمان و مکان قادر به استفاده از خدمات این مجموعه به بهترین نحو خواهید بود. کانادا اپلای راه درست مهاجرت را به شما نشان خواهد داد.به طور کلی میتوان گفت تحصیل در کانادا بهتر از آمریکا می باشد و شرایط بهتری پس از تحصیل در انتظار دانشجویان است.

سوالات متداول شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا

آیا اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا سخت است؟
خیر؛ برای اقامت بعد از تحصیل در کانادا روش‌ها و برنامه‌

های متعددی تعریف شده است که بسته‌به شرایط هر فرد، می‌توان بهترین روش را انتخاب کرد. تنوع در برنامه‌های اقامتی کاناد، اخذ اقامت پس از تحصیل در این کشور را آسان کرده است.

آسان‌ترین راه گرفتن مجوز کار پس از تحصیل در کانادا چیست؟
آسان‌ترین راه از طریق برنامه Post Graduate Work Permit صورت می‌گیرد. فرد با استفاده از PGWP ( اجازه کار برای فارغ‌التحصیلان)، پس‌از یک سال کار فول تایم در کانادا، می‌تواند برای اخذ ویزا به روش‌های فوق اقدام کند.

آیا با تحصیل در کانادا می‌توان شهروندی و اقامت این کشور را گرفت؟
بله؛ در مطلب فوق تمام روش‌های موجود برای اخذ اقامت بعد از تحصیل تعریف شده است.

در صورت ترک تحصیل می‌توان در کانادا کار کرد؟
بله؛ به شرط این‌که با کارفرمای کانادایی قرارداد رسمی امضا کنید.

درخواست اقامت دائم بعد از تحصیل به ارائه تمکن مالی نیاز دارد؟
اگر با روش برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی اقدام کنید نیازی به ارائه تمکن مالی ندارید.  

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ