رتبه اول مهاجرت به کانادا هنوز هم در اختیار صدور ویزاهای تحصیلی است!

تجربه کاری کانادایی و مشاغل با درآمد بالاتر، محرک اصلی دانشجویان بین المللی برای اخذ اقامت کانادا پس از فارغ‌التحصیلی است. البته به همین خاطر هم هست که دانشجویان بین المللی بیشتر و بیشتری همه ساله تحصیل در کانادا را انتخاب می‌کنند و دولت کانادا آن‌ها را به‌عنوان منبع نیروی کار امیدوارکننده می‌داند؛ اما چرا مهاجرت تحصیلی به کانادا رتبه نخست را در جهان دارد؟

اخذ اقامت دائم کانادا پس از تحصیل

بر اساس اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)، بین سال‌های 2000 و 2019 تعداد دارندگان اجازه تحصیل کانادا از 122،700 به 642،500 افزایش‌یافته است. (در سال 2020 این رشد ادامه داشته). جالب است بدانید که از هر 10 دانشجوی بین المللی که پس از سال 2000 وارد کانادا شده‌اند، سه نفر از زمان دریافت اولین اجازه تحصیل، موفق به اخذ اقامت دائم این کشور نیز شده‌اند. این گفته مطابق گزارشی است که توسط آمار کانادا ارائه شده و جزئیات آن نشان می‌دهد: نیمی از دانشجویان کارشناسی ارشد و شش نفر از 10 دانشجوی دکترا در همان بازه زمانی موفق به اخذ اقامت شده‌اند.
فارغ التحصیلان بین المللی که در تحصیلات تکمیلی غیر دانشگاهی (کالج‌های کانادا) ثبت‌نام کرده‌اند، در این کشور به صورت خاص مورد توجه واقع می‌شوند. تعداد فارغ التحصیلان بین المللی این مراکز آموزشی که برای اولین بار بین سال‌های 2010 و 2014 در کالج‌های کانادا ثبت‌نام کردند و ساکن دائمی این کشور شدند، در مقایسه با کسانی که برای اولین بار بین سال‌های 2000 و 2004 در کالج‌های کانادا ثبت‌نام کرده‌اند، بیشتر از دو برابر شده است.
این موضوع نشان می‌دهد تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه و رسیدن به فرصت اقامت دائم به کانادا می‌آیند. البته ورود به دوره‌های بعد از متوسطه غیر دانشگاهی (ثبت‌نام در کالج‌های کانادا) از اخذ پذیرش دانشگاه‌های این کشور ساده‌تر است.

چه کشورهایی رتبه بالاتری در اخذ اقامت دائم کانادا بعد تحصیل دارند؟

در میان دانشجویان بین المللی که بین سال‌های 2010 و 2014 اولین مجوز تحصیل خودشان را دریافت کرده‌اند، تقریباً نیمی از آن‌ها (حدود 46 درصد) افرادی هستند که از هند می‌آیند و در مدت پنج سال اقامت دائم می‌گیرند. این عدد هند را در رتبه نخست این برنامه قرار داده است. پس از هند نیجریه با 30 درصد و ویتنام با 21 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند و ایرانیان به دنبال آن‌ها بالاترین متقاضیان اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا هستند.

چه شرایطی اخذ اقامت بعد از تحصیل در کانادا را ساده‌تر می‌کند؟

بیشتر از 60 درصد  فارغ التحصیلان بین المللی که در طول دوره تحصیل یا پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا کار می‌کنند، موفق به اخذ اقامت دائم این کشور می‌شوند.
البته کسانی که مشاغل پردرآمد تری دارند، احتمال دریافت اقامت دائم کانادا برای آن‌ها بیشتر است. کسانی که بین سال‌های 2005 و 2009 اولین اجازه تحصیل خود را دریافت کرده‌اند و سالانه 50 هزار دلار یا بیشتر حقوق داشته‌اند، 87 درصد اقامت دائم دریافت کرده‌اند؛ اما افرادی که حقوق سالانه زیر 20 هزار دلار داشته‌اند، فقط 46 درصد توانسته‌اند اقامت کانادا را دریافت کنند.
با نگاهی کلی به این داده‌ها، به نظر می‌رسد که تجربه کاری کانادایی و داشتن مشاغل پردرآمد، قوی‌ترین عوامل تأثیرگذار برای تصمیم فارغ التحصیلان بین المللی برای اقامت دائم در کانادا است.

چرا کانادا با آغوش باز از دانشجویان بین المللی استقبال می‌کند؟

دانشجویان بین المللی بخشی جدایی‌ناپذیر از جمعیت کانادا هستند و اخیراً تعداد دانشجویان بین المللی و سایر مهاجران در کانادا به میزان پیش از همه‌گیری کرونا رسیده است.
چرایی اینکه دانشجویان بین المللی کاندیداهای خوبی برای بازار کار کانادا هستند، به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به نسبتاً جوان و کم سن بودن این افراد، داشتن مدارک تحصیلی کانادایی، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی و در برخی موارد، تجربه کاری کانادایی اشاره کرد. حتی بسیاری از این متقاضیان ‌توانستند در جوامع محلی خودشان ادغام‌شده و شبکه‌های اجتماعی را بسازند.

چرا اخذ اقامت دائم کانادا برای فارغ التحصیلان این کشور ساده‌تر است؟

دانشجویان بین المللی نسبت به کسانی از طریق برنامه‌های اسکیل ورکر و با ارائه مدارک خارجی و تجربه بیرون از کانادا به کانادا مهاجرت می‌کنند برتری دارند.
فارغ التحصیلان بین المللی ممکن است واجد شرایط درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) باشند. این یک اجازه کار آزاد است که به فارغ التحصیلان یک موسسه یادگیری تعیین شده (DLI) اجازه می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنند و تجربه کار ارزشمند کانادایی را به دست آورند. از این طریق، اقامت موقت فارغ التحصیلان می‌تواند به اقامت دائم تبدیل شود.
کسانی که حداقل یک سال سابقه کار در کانادا دارند و می‌توانند مهارت خود را در یکی از دو زبان رسمی کانادا (انگلیسی یا فرانسه) نشان دهند، ممکن است بتوانند از طریق کلاس تجربه کانادا (CEC) وضعیت اقامت دائم را به دست آورند.
برخی از فارغ التحصیلان دانشجویی بین المللی، به ویژه فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد و دکترا که دارای تجربه خارجی هستند، ممکن است پس از فارغ‌التحصیلی مستقیماً برای اقامت دائم اقدام کنند و مسیر PGWP را طی نکنند.
و در انتها...
اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید و می‌خواهید با جامعه کانادایی‌ها ادغام شوید، مانند یک کانادایی کار و زندگی کنید و محدودیتی برای اخذ اقامت دائم کانادا و شهروندی این کشور نداشته باشید، تحصیل در کانادا بهترین انتخاب برای شما است. همین الان برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید و سرنوشت جدیدی برای خودتان بسازید.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ