حداکثر سن برای مهاجرت به کانادا چقدر است؟

دانشجویان بسیاری جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف برای مهاجرت به کشور کانادا اقدام می‌کنند. بدیهی است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کانادا از قوانین عمومی و ویژه‌ای پیروی می‌کنند که گاه با یکدیگر متفاوت هستند. از میان شرایط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بسیار حائز اهمیت است. در نظر گرفتن سن دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی در کشور کانادا از جمله نکات مهمی است که باید پیش از هر اقدامی در نظر گرفت.

اگر شما هم از جمله دانشجویان و متقاضیانی هستید که قصد ادامه تحصیل در مراکز آموزشی کانادا را دارید، بهتر است با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. در ادامه این مطلب خواهید خواند که حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا برای هر مقطع دقیقاً چقدر است و چه مواردی را باید در قبال این موضوع رعایت کرد.

 

گپ تحصیلی و شرایط سنی تحصیل در کانادا

یکی از مباحث بسیار مهمی که مستقیماً با موضوع سن مجاز برای ادامه تحصیل در کانادا ارتباط دارد، گپ تحصیلی است. گپ به معنای خلأ و شکاف معنی شده است و در مقوله مهاجرت تحصیلی با عنوان Study Gap شناخته می‌شود. گپ تحصیلی مشخصاً به این معناست که دانشجو یا متقاضی ادامه تحصیلی در کشور مورد نظر یعنی کانادا نباید از شرایط نامعقول و غیر قابل پذیرش در وقفه تحصیلی خود برخوردار باشد. به عبارت ساده‌تر دانشجو باید فاصله و مدت‌زمان بین فارغ‌التحصیلی تا شروع مقطع تحصیلی جدید را در نظر داشته باشد و آن را با قوانین مراکز آموزشی تطبیق بدهد. حداکثر زمان مجاز گپ تحصیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کانادا بین 2 تا 5 سال (بسته به نوع مقطع تحصیلی) ارزیابی شده است.

 

چرا گپ تحصیلی مهم است؟

فلسفه دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی و آموزشی برای در نظر گرفتن گپ تحصیلی یا Study Gap این است که آن‌ها دانشجویان مستعد و نخبه را بر متقاضیانی که چند سال از آخرین مدرک تحصیلی‌شان می‌گذرد، ترجیح می‌دهند. گپ تحصیلی از این بابت مهم است که باتوجه‌به وقفه زمانی پیش‌آمده در ادامه تحصیل دانشجو، ممکن است که او درس‌های خود را از یاد برده باشد و به‌روزرسانی اطلاعات و محتواهای درسی برای او سخت و دشوار شود؛ حالا اگر سن دانشجو هم از حد مجاز بالاتر رفته باشد، دیگر نمی‌توان به اخذ پذیرش برای ادامه تحصیلی در کانادا امیدوار بود.

 

                                                                  

 

حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مدارس

حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا برای مراکز آموزشی و مدارس این کشور، بازه زمانی 6 تا 18 سال است. به‌طورکلی، حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا تعیین‌کننده مقاطع تحصیلی آن‌ها در هر دوره زمانی است. کودکان از 6 سالگی می‌توانند وارد مدارس ابتدایی بشوند و باید این دوره را تا پایه ششم ادامه دهند. پس از مقطع ششم ابتدایی پایه‌های هفتم تا دوازدهم آغاز خواهند شد و داشتن شرایط تحصیلی و سنی متقاضیان برای ورود به مراکز آموزشی بسیار مهم است؛ سنین 14 تا 18 سال را برای دوره متوسطه یا دبیرستان در نظر گرفته‌اند.

 

شرایط سنی مجاز برای ادامه تحصیل در کالج کانادا

کالج‌ها معمولاً مراکز آموزشی کوچک‌تر از دانشگاه‌ها هستند و امکان ادامه تحصیل متقاضیان در مقاطع فوق‌دیپلم، لیسانس و دوره‌های معادل فوق‌لیسانس را فراهم می‌کنند. یکی از تفاوت‌های کالج‌ها و دانشگاه‌ها در این است که رشته‌های محدودتری در کالج‌ها ارائه می‌شوند و شرایط پذیرش آن‌ها هم متفاوت است. حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقاطع مربوط به کالج‌ها بین 18 تا 23 سال است؛ البته ناگفته نماند که کالج‌ها آن‌قدرها هم سخت‌گیر نیستند و افراد بالای 23 سال را هم پذیرش می‌کنند.

نکته مهمی که در مورد شرایط سنی مجاز برای ورود به کالج‌های کانادا وجود دارد، این است که افراد با سن بیشتر از 35 سال شانس کمتر برای اخذ پذیرش خواهند داشت. البته هنوز هم افراد با سن بیش از 35 سال در کالج‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند، اما در شرایط کلی امکان ورود با این شرایط سنی کمی مشکل خواهد بود.

 

شرایط سنی مقاطع مختلف دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های معتبر کانادا به دلیل رتبه‌های عالی و قابل توجهی که در بین سایر دانشگاه‌های جهان به دست آورده‌اند، میزبان هزاران‌هزار دانشجوی متقاضی از سرتاسر جهان هستند. حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقاطع مختلف دانشگاهی یکسان نیست و برای کسب اطلاعات بیشتر باید شرایط و قوانین عمومی هریک را مورد واکاوی قرار داد. در ادامه، شرایط سنی مجاز هر یک از مقاطع لیسانس، فوق لیساس و دکترا را باتوجه‌به اطلاعات دقیق و موثق رسانه Canada.ca مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • شرایط سنی برای مقطع لیسانس: همه افرادی که تحصیلات 12 ساله خود را گذرانده باشند، می‌توانند برای ورود به مقطع لیسانس در کانادا اقدام کنند. البته همان‌طور که اشاره کردیم، هر کدام از دانشگاه‌ها شرایط سنی خودشان را ارائه می‌دهند و شما به‌عنوان متقاضی باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. در شرایط کلی، دانشگاه‌های کانادا هیچ محدوده سنی خاصی را برای متقاضیان در این مقطع در نظر نگرفته‌اند و افرادی که مدرک قبولی دیپلم و سایر مدارک مورد نیاز را دارند، می‌توانند برای این مقطع اقدام کنند.
  • شرایط سنی برای مقطع فوق‌لیسانس: حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق‌لیسانس تا 32 سالگی است و بهتر است که افراد متقاضی، سنی کمتر از 32 داشته باشند. دوره فوق‌لیسانس در کشور کانادا 1.5 تا 2 ساله است و علاوه بر شرایط سنی ذکرشده، فرد متقاضی باید دارای حداکثر گپ تحصیلی 4 تا 5 ساله باشد. باتوجه‌به حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا افراد باید پس از یک وقفه نسبتاً کوتاه بعد از فراغت تحصیل در مقطع لیسانس برای مقطع فوق‌لیسانس اقدام کنند.
  • شرایط سنی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا: گپ تحصیلی و حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در این مقطع هیچ محدوده‌ای ندارند. به عبارت ساده‌تر تمامی افرادی که می‌خواهند در مقطع دکترا در کانادا تحصیل کنند، لازم است که در ابتدا شرایط عمومی خوبی را برای خود رقم بزنند؛ انگیزه‌نامه قدرتمند، معدل بالای 13 و کسب نمره 7 در آزمون آیلتس از جمله شروط اصلی پذیرش در این مقطع هستند.

 

شرایط سنی مناسب برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط عمومی متقاضیان باید برای اخذ پذیرش ادامه تحصیل در کانادا به تأیید آفیسر (افسر) پرونده برسد. آفیسرهایی که پرونده‌های پذیرش تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار می‌دهند، شرایط سنی را هم مد نظر قرار خواهند داد. از نظر آفیسرها متقاضیانی که برای مقطع لیسانس اقدام می‌کنند، نباید بیش 3 تا 4 سال از گپ تحصیلی‌شان گذشته باشد؛ همچنین حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در این مقطع از نظر آفیسرها 22 سال و کمتر است. چنانچه شرایط سنی و عمومی متقاضی با شرایط مورد نظر آفیسر مطابقت نداشته باشد، احتمال رد شدن پرونده وجود دارد.

ناگفته نماند که شرایط سنی ارائه‌شده از طرف دانشگاه‌ها تنها ملاک اصلی برای اخذ پذیرش نیست و باید در انتظار تأیید شدن پرونده ماند. ممکن است که شما به‌عنوان متقاضی ادامه تحصیل از شرایط سنی دانشگاه مورد نظر برخوردار باشید، اما آفیسر پرونده به دلایل مختلف (مثل تمکن مالی، نمره آزمون زبان و غیره) رأی لازمه را صادر نکند.

 

جمع‌بندی

برای ورود به هریک از مقاطع تحصیلی کشور کانادا باید شرایط عمومی و اختصاصی را دارا بود؛ شرایط سنی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. به‌طورکلی حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در هرکدام از مقاطع تحصیلی متفاوت است؛ این تفاوت علاوه بر نوع دانشگاه به شرایط گپ تحصیلی هم مربوط می‌شود. البته بعضی از مقاطع مثل مقطع دکترا هیچ محدوده‌ای در مورد شرایط سنی ندارند. در این مقاله به‌صورت مفصل در مورد حداکثر سن برای مهاجرت تحصیلی به کانادا برای مقاطع مختلف به بحث نشستیم.

شما داوطلبان عزیز برای ادامه تحصیل در هرکدام از مقاطع تحصیلی (از دوره ابتدایی تا دانشگاه) می‌توانید روی خدمات مشاوره‌ای و مطالب تخصصی مجموعه کانادا اپلای حساب ویژه‌ای باز کنید. مشاوران و متخصصین مجموعه کانادا اپلای در کنار شما ایستاده‌اند تا تمامی فرایند اخذ پذیرش شما با موفقیت به پایان برسد. ازآنجایی‌که اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا بسیار حساس است، بهتر است که از خدمات مشاوره‌ای ما بهره‌مند شوید.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ