تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا چقدر است؟

تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اولین و اصلی‌ترین دغدغه همه کسانی است که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در این کشور توسعه‌یافته و پیشرفته را دارند. کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان برای تحصیلات عالی است؛ اما خبر خوب این است که هزینه تحصیل و زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهای انگلیسی‌زبان دیگر مانند انگلستان و ایالات متحده آمریکا ارزان‌تر است.

طبیعت دیدنی، فضای شهری پرجنب‌وجوش و جامعه علمی معتبر، محیط ایده‌آلی را برای توسعه همه‌جانبه دانشجویان در کانادا فراهم می‌کند. دانشگاه تورنتو، دانشگاه آلبرتا و دانشگاه وینیپگ تنها چند تا از معتبرترین دانشگاه‌های کانادا هستند که هر ساله دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان پذیرش می‌کنند. یک مزیت دیگر تحصیل در کانادا این است که به شما و همسرتان اجازه می‌دهد که در حین تحصیل کار کنید. جزئیات بیشتر را می‌توانید در مقاله کار همزمان با تحصیل در کانادا برای دانشجو و همسرش مطالعه کنید.

در این مقاله جزئیات مربوط به هزینه‌های تحصیل در کانادا و میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا را بررسی می‌کنیم. همچنین هزینه‌های زندگی در کانادا برای دانشجویان ایرانی را توضیح می‌دهیم.

 

هزینه تحصیل در کانادا

 

بخش اصلی میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه شهریه دانشگاه است؛ بنابراین اگر می‌خواهید تخمینی از مقدار مبلغی که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید کنار بگذارید داشته باشید، در ابتدا باید بدانید که دانشگاه از شما چقدر شهریه دریافت می‌کند.

شهریه دانشگاه به عوامل متعددی مانند نوع دوره، شهرت بین‌المللی، شهر محل تحصیل و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. متوسط ​​هزینه تحصیل از نظر شهریه در برخی از بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا تا 35000 دلار کانادا است. دوره‌های دیپلم و دوره‌های یک ساله PG در کانادا در مقایسه با دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد ارزان‌تر هستند. دانشگاه‌های کانادا مجموعه‌ای از تخصص‌ها را تحت دوره‌های دیپلم ارائه می‌کنند که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.

هزینه دوره کارشناسی در کانادا

میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا از نظر شهریه در دوره کارشناسی، بسته به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید تقریباً 30000 دلار کانادا در سال است که محدوده آن بین 12000 دلار کانادا تا 30000 دلار کانادا متغیر است. برنامه‌های مهندسی و پزشکی در کانادا در مقایسه با سایر دوره‌های کارشناسی، کمی گران‌تر هستند. متوسط ​​شهریه این برنامه‌ها 22000 دلار کانادا است؛ اما هزینه‌های تحصیل در دوره‌های علوم‌انسانی، بازرگانی و مدیریت کمتر و از 5500 دلار کانادا تا 6500 دلار کانادا تغییر می‌کند.  

هزینه دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در کشور خود دوره کارشناسی را می‌گذرانند و برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد به کانادا مهاجرت می‌کنند. دانشجویان بین‌المللی باید به طور متوسط ​​18000 دلار کانادا در سال برای دوره کارشناسی ارشد شهریه بپردازد. برنامه‌های مدیریت (MBA) گران‌تر هستند. متوسط ​​هزینه تحصیل دوره‌های MBA اجرایی 57000 دلار کانادا است؛ اما شهریه دوره‌های MBA معمولی تقریباً 28000 دلار کانادا است. توجه داشته باشید که هزینه‌ها از دانشگاهی به دانشگاه دیگر از رشته‌ای به رشته دیگر و از شهری به شهر دیگر بسیار متفاوت است.

 

هزینه زندگی در شهرهای مختلف کانادا

 

اگرچه هزینه‌های زندگی در کانادا در مقیاس جهانی گران محسوب نمی‌شود، اما حدود 150 درصد بیشتر از هزینه زندگی در یک شهر ایران است. علاوه بر این، هزینه‌های اجاره و مسکن حدود 300 درصد بیشتر است؛ بنابراین، دانشجویان برای تخمین میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید بودجه مورد نیاز خود را باتوجه‌به هزینه‌های مختلف مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند تا رؤیاهای خود را در مورد تحصیلات عالی در کانادا به واقعیت تبدیل کنند.

زندگی دانشجویی در کانادا بالاترین کیفیت‌ را در مقیاس جهانی دارد. کانادا با داشتن پردیس‌های عالی برای دانشجویان و فعالیت‌ها و سازمان‌های متنوع دانشجویی، محیط دانشجویی فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند. شهرهای دانشجویی کانادا همگی در لیست بهترین شهرهای دانشجویی جهان هستند و در رتبه‌بندی QS رتبه بالایی دارند. میانگین هزینه‌های زندگی در کانادا برای دانشجویان در این شهرها بسته به شهر محل سکونت بین 54000 تا 65000 دلار کانادا در سال متغیر است.

برای اینکه بتوانید برآورد دقیق‌تری از میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا داشته باشید، میانگین هزینه زندگی در شهرهای محبوب دانشجویی کانادا را ارائه می‌دهیم که به‌صورت زیر است:

  • مونترال سالانه 25000 دلار کانادا و دارای رتبه 4 در رتبه‌بندی QS
  • تورنتو سالانه 37000 دلار کانادا و دارای رتبه 13 در رتبه‌بندی QS
  • ونکوور سالانه 38,484 دلار کانادا و دارای رتبه 17 در رتبه‌بندی QS
  • اتاوا سالانه 20,000 دلار کانادا و دارای رتبه 46 در رتبه‌بندی QS
  • کلگری سالانه 26,904 دلار کانادا

 

هزینه محل اقامت در کانادا

دومین هزینه بزرگی که برای تخمین میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید در نظر بگیرید، هزینه محل اقامت است. هزینه‌های اجاره در شهرهای بزرگ دانشجویی کانادا مانند تورنتو و ونکوور بالاترین قیمت‌ها را دارند و اجاره‌بهای مسکن در آن‌ها در محدوده 1000 تا 1500 دلار کانادا برای خوابگاه دانشجویی متوسط ​​است. هزینه اقامتگاه خارج از دانشگاه، بسته به نوع اتاق و آپارتمان می‌تواند از حدود 5000 دلار کانادا تا 10000 دلار کانادا در سال متغیر باشد.

به‌غیراز قیمت پایه اجاره دانشجویان باید برای خدمات ضروری مانند گاز، گرمایش، برق و غیره هم هزینه پرداخت کنند. هزینه متوسط ​​این خدمات ممکن است به حدود 90 دلار کانادا در ماه برسد. دانشجویانی که می‌خواهند در کانادا تحصیل کنند می‌توانند با اشتراک آپارتمان یا درخواست برای خوابگاه دانشگاه در هزینه‌های اقامت خود صرفه‌جویی کنند.

 

هزینه‌های حمل و نقل در کانادا

هزینه حمل و نقل در کانادا بسیار گران است. در واقع، به دلیل قیمت بالای حمل و نقل عمومی، بسیاری از دانشجویانی که در کانادا تحصیل می‌کنند، ترجیح می‌دهند برای ایاب‌وذهاب خود ماشین بخرند؛ زیرا در درازمدت ارزان‌تر است. در شهرهایی غیر از کلان‌شهرهای بزرگ مانند ونکوور حمل و نقل عمومی بسیار سخت است. میانگین هزینه ممکن است بین 80 دلار کانادا تا 110 دلار کانادا در ماه باشد.

 

هزینه‌های بهداشت و بیمه در کانادا

شما باید بیمه پزشکی را به میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اضافه کنید؛ زیرا بیمه شدن دانشجویان قبل از شروع برنامه الزامی است. بسته به نوع سیاست انتخابی، هزینه کل می‌تواند از 300 دلار کانادا تا 800 دلار کانادا در سال متغیر باشد.

 

سایر هزینه‌های ضروری زندگی در کانادا

 

سایر هزینه‌های زندگی شامل کتاب، لوازم‌التحریر، عضویت در کتابخانه، غذا، خدماتی مانند هزینه اینترنت به همراه برخی هزینه‌های شخصی از دیگر هزینه‌هایی است که به هزینه نهایی زندگی در کانادا اضافه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در این زمینه می‌توانید مقاله هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را مطالعه کنید.

 

ویزای دانشجویی و هزینه‌های درخواست

دانشجویانی که می‌خواهند برای تحصیلات آکادمیک یا حرفه‌ای در هر دانشگاهی در کانادا درخواست دهند، به مجوز تحصیل کانادا نیاز دارند. برای دوره‌هایی که کمتر از 6 ماه طول می‌کشد مجوز تحصیل مورد نیاز نیست. بااین‌حال، به دانشجویانی که در دوره‌ای کمتر از 6 ماه پذیرفته می‌شوند، توصیه می‌شود درصورتی‌که تمایل به تمدید اقامت خود دارند، برای مجوز تحصیل اقدام کنند.

هزینه ویزای دانشجویی کانادا 150 دلار کانادا است. هزینه‌های درخواست به ملیت دانشجو و دانشگاهی که برای آن درخواست می‌دهد بستگی دارد. همراه با نامه پذیرش و سایر مدارک، دانشجویان ملزم به ارائه مدارک مبنی بر تمکن مالی هستند و حداقل موجودی بانکی مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی کانادا 10000 دلار کانادا یا بیشتر برای یک سال است. اگر برای استان کبک درخواست می‌دهید، این مبلغ به 11000 دلار کانادا می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پذیرش تحصیلی کانادا مقاله صفر تا صد پذیرش تحصیلی کانادا را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

کانادا با داشتن بیش از 650,000 دانشجوی بین‌المللی که دوره‌های دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را دنبال می‌کنند، به یک مقصد مطلوب تحصیلی برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا تبدیل شده است. سیستم آموزشی پیشرفته کانادا، مؤسسات برتر علمی در کنار محیطی امن باعث شده است که بسیاری از افراد رؤیای تحصیل در کانادا را داشته باشند. در کنار این دلایل کلیدی، یکی از دلایلی که بسیاری از افراد را به سمت کانادا سوق می‌دهد، هزینه تحصیل در این کشور است. میزان تمکن مالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا از بسیاری از کشورهای انگلیسی‌زبان کمتر است که قبل از اقدام به مهاجرت باید حتماً آن را در نظر بگیرید.

برنامه‌ریزی برای تحصیل در خارج از کشور فرایندی خسته‌کننده و پیچیده است. مشاوران کانادا اپلای در تمام مراحل این مسیر از نهایی کردن دوره مناسب تا ایجاد یک برنامه کاربردی مؤثر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در دانشگاه مورد علاقه خود درس بخوانید و آینده درخشانی برای خود رقم بزنید.

 

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ