تحصیل در کانادا چقدر هزینه دارد؟(هزینه‌های زندگی و هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان ایرانی)

هزینه تحصیل در کانادا نسبت به بسیاری از نقاط جهان مقرون‌به‌صرفه­تر است، هزینه کالج و دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با استرالیا، انگلیس و آمریکا بسیار پایین‌تر است. همچنین سیستم آموزشی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بااستعداد و علاقه‌مند به تحصیل ایرانی، این کشور را به‌عنوان محل کار و تحصیل خودشان انتخاب می‌کنند. مهم‌ترین بخش هزینه‌های تحصیل کانادا تامین شهریه دانشگاه وزندگی در این کشور است، ما اطلاعات مربوط به هزینه‌های مختلف تحصیل در کانادا و برنامه‌ریزی برای تامین آن­ها را در این مقاله در اختیار شما خواهیم گذاشت. در این مطلب این موضوع را بررسی می‌کنیم تحصیل در کانادا برای ایرانی‌ها چقدر هزینه در بر دارد و چطور می‌توان این هزینه‌ها را تامین کرد.

چرا داوطلبان تحصیل در کانادا زیاد هستند

چرا داوطلبان تحصیل در کانادا زیاد هستند؟

کانادا یکی از پرطرفدارترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل است که در حال حاضر ایرانی‌های زیادی در آن مشغول کار و تحصیل هستند، دلایل بسیاری در کنار هزینه‌های نسبتا پایین تحصیل در کانادا، سبب تمایل افراد به ادامه تحصیل در این کشور شده است.

قدرت خرید مردم در این کشور بسیار بالا است و نرخ بیکاری 5.5 درصدی در مقایسه با نرخ بیکاری بسیار زیاد کشورهای دیگر، یکی از جاذبه‌های مهاجرت به کانادا است.

نرخ امید به زندگی در کانادا بیش از 82 سال است که نرخ خوبی در مقیاس جهانی به شمار می‌رود. مردم کانادا به زبان‌های انگلیسی و فرانسه صحبت می‌کنند که دو زبان بین‌المللی مطرح است و برقراری ارتباط با آن برای بیشتر مردم دنیا امکان‌پذیر است و به همین ترتیب یادگیری مباحث درسی دشوار به زبان انگلیسی بسیار ساده‌تر از زبان‌های دیگر است.

دولت و مردم کانادا پذیرای مهاجران و دانشجویان هستند و به نقش آن‌ها در پیشرفت آینده این کشور ایمان‌دارند.

کانادا یک کشور چندملیتی است که افراد با قومیت، نژاد و مذاهب مختلف به‌راحتی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و فرصت‌های کار برابر دارند، بسیاری از مهاجران طی سال‌های اخیر توانسته‌اند به پست‌های مهم دولتی و حکومتی دست پیدا کنند، امری که در سایر نقاط جهان کمی دشوار است.

شهریه دانشگاه‌های کانادا چطور تعیین می‌شود

شهریه دانشگاه‌های کانادا چطور تعیین می‌شود؟

تحصیل رایگان در کانادا تقریبا امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه استعداد درخشان باشید و دانشگاه به شما Fullfound اعطا کند. به‌این‌ترتیب نمی‌توانید انتظار داشته باشید به‌صورت رایگان در این کشور تحصیل کنید. بر طبق قوانین کانادا هر دانشگاه در تعین میزان شهریه‌های خود آزاد است و هزینه‌ها از استانی به استان دیگر و حتی دانشگاه با دانشگاه متفاوت است. متوسط هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی برای شهروندان این کشور سالانه 6500 دلار یا 3801 پوند در نظر گرفته شده است. دقت کنید هزینه‌هایی که در این مطلب مطرح می‌شود، همه به دلار کانادا هستند.

دانشجویان بین‌المللی به شکل طبیعی باید هزینه‌ای بیش از شهروندان این کشور برای تحصیل بپردازند. بااین‌وجود هنوز هم هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار کمتر است. هر دانشجو برای تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا به‌صورت میانگین سالانه باید 000/20 دلار معادل 698/11 پوند پرداخت کند.

هزینه رشته‌های مهندسی و پزشکی برای دانشجویان خارجی معمولا بیشتر است و به حدود 000/30 دلار معادل 547/17 پوند در سال هم می‌رسد. البته دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و هنر معمولا هزینه‌های کمتری می‌پردازند. دوره‌های بازرگانی و مدیریت هم که بسیار پرطرفدار است، معمولا هزینه سالانه‌ای معادل 000/20 دلار دارند.

مدرک تحصیلات تکمیلی که در کانادا به‌عنوان مدرک «grad» شناخته می‌شود و طول تحصیل آن بین یک تا سه سال متغیر است، هزینه‌های متفاوتی دارد. هزینه تحصیل در دوره‌های تکمیلی در کانادا تقریبا 056/7 دلار کانادا معادل 127/4 پوند است که البته هزینه برخی رشته‌های پرطرفدار و پرهزینه تا 485/22 دلار معادل 000/15 پوند هم می‌رسد.

هزینه متوسط زندگی دانشجویان در کانادا چقدر است

هزینه متوسط زندگی دانشجویان در کانادا چقدر است؟

برخلاف هزینه تحصیل در کانادا  که نسبتا پایین است، هزینه‌های زندگی در کانادا کمی بالاتر از هزینه زندگی در بسیاری از نقاط جهان است. اما کیفیت بالای زندگی سبب می‌شود بسیاری این هزینه را مقرون‌به‌صرفه بدانند. شما برای زندگی در بیشتر استان‌های کانادا مثل کبک، مونترال و اتاوا باید ماهانه بین 800 تا 1500 دلار هزینه کنید. ونکوور و کلگری گران‌ترین شهرهای کانادا هستند که هزینه زندگی در آن‌ها می‌تواند به 2000 دلار در ماه هم بالا برود.

هزینه مسکن در شهرها و استان‌های مختلف کانادا متغیر است، گزینه‌های زندگی در کانادا و انتخاب محل مناسبی برای تحصیل و کار بسیار متنوع است و به‌اندازه همین تنوع رنج قیمت‌ها هم متفاوت است.

اقامتگاه‌های دانشجویی، پانسیون‌های دانشگاهی، اجاره و اشتراک آپارتمان و رهن بسیار متغیر هستند و از 250 تا 1000 دلار در ماه ممکن است نوسان داشته باشند، بسته به اینکه چه نوع اقامتگاهی را در چه حوزه جغرافیایی انتخاب کنید هزینه‌ای که باید پرداخت کنید، متغییر خواهد کرد؛ اما این فقط هزینه اجاره‌بهای ساختمان است و اقامت شامل هزینه‌های دیگری مثل هزینه آب، برق، سیستم گرمایشی و دفع زباله‌ها هم می‌شود که به‌صورت شارژ ماهانه چیزی حدود 70 تا 150 دلار باید پرداخت کنید.

در کنار هزینه تحصیل و اقامت در کانادا هزینه‌های جانبی دیگری مثل هزینه غذا و حمل‌ونقل هم هست که هنگام بررسی شرایط کار و تحصیل در کانادا باید به آن‌ها توجه کنید.

هزینه غذا و حمل‌ونقل در کانادا چقدر است

هزینه غذا و حمل‌ونقل در کانادا چقدر است؟

هزینه غذا در مقایسه با سایر موارد چندان زیاد نیست و حدود 300 دلار در ماه خواهد بود که با خرید کردن از سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید این کشور می‌توانید نیازهای غذایی خودتان را تامین کنید. برای افرادی که به آشپزی علاقه‌ای ندارند و قصد دارند وعده‌های غذایی خود را از رستوران سفارش دهند، هر وعده غذایی چیزی حدود 10 تا 25 دلار هزینه در بر خواهد داشت.

دانشجویانی که در دانشگاه‌های کانادا ثبت‌نام کرده‌اند و سن آن‌ها بین 18 تا 25 سال باشد به‌صورت ماهانه تخفیف استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی دریافت می‌کنند.

قیمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌صورت ماهانه چیزی حدود 90 دلار هزینه دارد، قیمت یک بلیت یک‌طرفه حدود سه دلار است. تاکسی‌ها به‌عنوان دومین وسیله حمل‌ونقل معمول در کانادا معمولا به ازای پیمودن هر کیلومتر چیزی بین دو تا شش دلار دریافت می‌کنند. با مراجعه به سایت Numbeo می‌توانید قیمت دقیق هزینه وسایل حمل‌ونقل عمومی را ملاحظه کنید.

اگر فرد صرفه‌جویی باشید و زیاد سراغ رستوران و تاکسی نروید به‌راحتی می‌توانید با یک کار نیمه‌وقت هزینه زندگی‌تان در کانادا را تامین کنید، افرادی که درآمد بالاتری دارند به‌جای زندگی در پانسیون‌های دانشجویی در منازل اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

جالب است بدانید که، بسیاری از دانشجویان پس از تحصیل در کانادا در سمت‌های مختلف مشغول کارشده‌اند و توانسته‌اند ازنظر اقتصادی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنند و حتی کسب‌وکار شخصی خودشان را در کشور کانادا آغاز کنند. دست‌یابی به این هدف بدون فداکاری و تلاش امکان‌پذیر نیست، موفقیت حاصل نمی‌شود، مگر اینکه هدف‌گذاری درستی داشته باشید و برای دستیابی به آن دانش خودتان را ارتقا داده و تمام تلاش‌تان را بکار ببرید.

آیا مدارک دانشگاهی ایران در کانادا معتبر هستند

آیا مدارک دانشگاهی ایران در کانادا معتبر هستند؟

بسیاری می‌پرسند آیا مدارک دانشگاهی ایران در کانادا معتبر هستند و از طریق آن‌ها برای ادامه تحصیل در کانادا می‌توان درخواست داد یا خیر؟

در پاسخ این سوال باید بدانید که،  مدارک دانشگاه‌های ایرانی در کانادا معتبر هستند و حتی فارغ‌التحصیلان مدارس غیرانتفاعی و علمی-کاربردی هم می‌توانند از این کشور ویزای تحصیلی دریافت کنند. شما باید نمره زبان بالایی داشته باشید و درصورتی‌که چند کار علمی و مقاله پژوهشی داشته باشید، شانس پذیرشتان به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

هرچقدر مدرک دانشگاهی شما معتبرتر باشد شانس اینکه بتوانید بورسیه تحصیلی دریافت کنید افزایش پیدا می‌کند.

معمولا سن افراد، سطح نمرات، عنوان مدرک تحصیلی و رشته‌ای که در آن قصد ادامه تحصیل‌دارید، در پذیرشتان بسیار تاثیرگذار هستند.

مدرک تحصیلی‌ که در ایران دریافت کرده‌اید باید توسط وزارت علوم کشور تایید شده باشد و تا زمانی که این تایید دریافت نشده باشد، نمی‌توانید پذیرش قطعی خودتان از دانشگاه‌های کانادا را دریافت کنید.

آیا برای ادامه تحصیل در کانادا حتما باید دانشجو باشید؟

مدارس کانادا غیرمذهبی و دولتی هستند و وزارت آموزش و پرورش کشور به آن‌ها نظارت دارد. بسیاری از مدارس این کشور بین‌المللی بوده و از سراسر جهان دانش‌آموز جذب می‌کنند. بیش از 90 درصد جوانان کانادایی در مدارس دولتی درس می‌خوانند.

در برخی استان‌ها مثل کبک که زبان رسمی فرانسه است دروس به زبان فرانسه تدریس می‌شود اما در سایر استان‌ها می‌توانید دروس را به زبان انگلیسی یاد بگیرید. زبان دوم این کشور فرانسه است که یادگیری آن به شما کمک می‌کند برای ادامه تحصیل و کار گزینه‌های بیشتری در دسترس داشته باشید.

اگرچه استانداردهای درسی در این کشور ثابت است، اما هر مدرسه برنامه تحصیلی خاص خود را دارد و برنامه درسی را خودش تدوین می‌کند.

مدارس بین‌المللی این کشور هزینه بسیار مناسبی را دریافت می‌کنند و حتی برخی از مدارس به خوابگاه هم مجهز هستند. هزینه هر ترم یا دوره تحصیلی در مدارس کانادا چیزی بین 8000 تا 14000 دلار است. بچه‌هایی که مدرسه خود را در کانادا تکمیل می‌کنند، برای یادگیری دروس در دوران دانشگاه کمتر به مشکل برمی‌خورند.

خبر خوب اینکه امکان تحصیل در این کشور برای افرادی که دیپلم دارند هم وجود دارد. برای ادامه تحصیل در کانادا پس از اخذ دیپلم باید به زبان انگلیسی مسلط باشید، سن شما پایین باشد و بین تحصیلات شما فاصله‌ای نباشد.

چطور ویزای تحصیلی کشور کانادا را دریافت کنم

چطور ویزای تحصیلی کشور کانادا را دریافت کنم؟

برای اینکه موفق به دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا شوید، لازم است یک سری شرایط عمومی مورد نیاز را داشته باشید و مدارک درخواستی را آماده کرده و تحویل دهید. برای دریافت ویزای تحصیلی نخست باید از مراکز دانشگاهی معتبر این کشور پذیرش بگیرید، سپس به‌راحتی می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی و اقامت این کشور اقدام کنید.

مدارکی که برای دریافت ویزای تحصیلی باید ارائه کنید عبارتند از : نامه پذیرش دانشگاه، پاسپورت معتبر، عکس مناسب، مدارک احراز هویت، گواهی نداشتن سوءپیشینه، نامه تمکن مالی از بانک، بیمه مسافرتی و معاینه پزشکی برای برخی رشته‌ها.

ابتدا باید مدارک خودتان را ارائه ‌کنید، سپس درخواست شما بررسی‌شده و نامه پذیرش برایتان ارسال می‌شود. حتما برای شما این سوال پیش‌آمده که چطور می‌توان از راه دور پذیرش دانشگاه‌های کانادا را به دست آورد.

مدارک تحصیلی، هویتی، ریزنمرات، پاسپورت، مدرک زبان، برگه واریز شهریه و درخواست پذیرش خودتان را برای دانشگاه ارسال می‌کنید، آن‌ها پس از بررسی به‌صورت مکتوب نتایج بررسی را به شما اعلام می‌کنند و مدرک پذیرش قطعی دانشگاه برایتان ارسال می‌شود.

برای اینکه راحت‌تر بتوانید پذیرش خودتان را از دانشگاه‌های معتبر کانادا دریافت کنید، ضمن مطالعه و تحقیق دقیق در مورد دانشگاه‌ها، شرایط پذیرش و رشته‌هایی که در آن دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرند، خوب است با یک متخصص مهاجرت که سابقه دریافت مجوز تحصیل برای کیس‌های مختلف را داشته باشد مشورت کنید تا روال کارهای شما سریع‌تر پیش برود.

آیا در کانادا می‌توان حین تحصیل کار کرد

آیا در کانادا می‌توان حین تحصیل کار کرد؟

برخلاف برخی کشورها مثل هند که دانشجوهای خارجی در حین تحصیل نمی‌‌توانند کاری پیدا کنند، در کانادا بیشتر دانشجویان خارجی مشغول کار می‌شوند و می‌توانند بخشی از هزینه‌های خودشان را تامین کنند.

اگر یک مدرک معتبر از یک دانشگاه مطرح ایران داشته باشید، به معنی پذیرش در سمت‌های شغلی نیست! برای استخدام در کانادا اول اینکه باید مهارت کافی در سمت شغلی که می‌خواهید در آن مشغول شوید را داشته باشید و همچنین به زبان مسلط باشید و مهارت‌های برقراری ارتباط با همکاران خود را نشان دهید.

افرادی که سابقه کار بیشتری داشته باشند و بتوانند مهارت‌های خود را نشان دهند، فارغ از اینکه در کدام‌یک از دانشگاه‌های ایران تحصیل‌کرده‌اند می‌توانند برای خود شغل خوبی دست‌وپا کنند و ضمن تامین برخی از هزینه‌های زندگی، هزینه تحصیل خود را هم فراهم کنند.

و در انتها...

در این مقاله سعی کردیم همه چیز را درباره هزینه تحصیل در کانادا برایتان بیاوریم و کمکتان کنیم تا مبلغی که برای ادامه تحصیل  و زندگی در کانادا نیاز دارید را تخمین بزنید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه دارید، با ما در تماس باشید.

موسسه کانادا اپلای با کادری مجرب به شما کمک می‌کند راهکارهای مناسب برای ادامه تحصیل در کانادا را پیدا کنید و هزینه‌های زندگی‌تان در این کشور را به حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ