تحصیل در کانادا بهتر است یا آمریکا؟ (راهنمای جامع)

تحصیل در کانادا بهتر است یا آمریکا ؟ زندگی در هرکدام یک از این دو کشور مزایا ومعایبی دارد. ولی در کل کشور میتوان گفت کانادا کشور بهتری برای زندگی است. همانطور که میدانید در دنیای امروز یکی از راه‌های پیشرفت، ادامه‌دادن تحصیلات در کشور‍‌های به روز و پیشرفته است. این فرصت می‌تواند به کلی مسیر زندگی شما و حتی خانواده‌تان را تغییر دهد؛ می‌توانید بعد از اتمام دوره تحصیلی‌تان، اقامت دائم آن کشور را بگیرید، کار پیدا کنید و در کل یک زندگی جدید را آغاز کنید؛ اما همه چیز به‌همین راحتی به دست نمی‌آد، مسیر طولانی و کمی پر‌پیچ و خمی را در پیش دارید پس حسابی کمربند‌ها را سفت کنید و آماده این کوچ باشید.

ممکن است ذهن‌تان درگیر سوال‌هایی شده باشد، ما این مقاله را آماده کرده‌ایم تا با مسیر مهاجرت  به‌طور‌کلی بیشتر آشنا شوید، لطفا بعد از خواندن این مقاله نظرات و سوال‌های خود را با ما در میان بگذارید.

دوراهی ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا

همان‌طورکه می‌دانید کانادا و آمریکا دارای اقتصادهای پیشرفته در بین کشور‌های جهان هستند. کانادا و ایالات متحده هر دو سیستم‌های تحصیلی قوی دارند؛ اما نباید تفاوت‌های کلیدی آن‌ها را فراموش کنیم. کانادا از سال 2004 به‌طور مداوم در بین 10 کشور برتر شاخص کیفیت زندگی سازمان ملل قرار گرفته است. در حال‌حاضر، این کشور در بین همه کشورها رتبه اول را دارد و مدارس به‌طور متوسط، بسیار امن‌تر از همتایان ایالات متحده خود هستند.

آیا مجوز با ویزای تحصیلی تفاوت دارد؟

برای جواب به این سوال باید بدانید که ویزای دانشجویی به شما مجوز ورود به کانادا را می‌دهد، در حالی‌که مجوز دانشجویی امکان تحصیل، کار و اقامت در کانادا را فراهم می‌کند. برای درخواست مجوز تحصیل دو راه وجود دارد؛ آنلاین اقدام کنید یا با مراجعه به مرکز درخواست ویزا در کشور خود فرم درخواست را پر کنید. پیشنهاد می‌کنیم به‌محض دریافت نامه پذیرش از کالج یا دانشگاه، برای مجوز تحصیل اقدام کنید. بسته‌به کشوری که در آن درخواست می‌کنید، دریافت مجوز تحصیل می تواند حدود 3 ماه طول بکشد. پس‌از درخواست مجوز تحصیل چه کاری باید انجام دهید؛ می‌توانید وضعیت درخواست مجوز تحصیل خود را در وب‌‌سایت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا بررسی کنید. عامل زیر به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر برای ویزای تحصیلی تصمیم بگیرید:

تفاوت‌های درجه‌بندی در دانشگاه‌های کانادا و آمریکا

در مورد پذیرش در دانشگاه شرایط نمره بین دو کشور متفاوت است. ایالات متحده از معدل یا سیستم میانگین نمره استفاده می کند. این یک سیستم درجه‌بندی 4 نقطه‌ای است که در تمام دوره‌ها در طول سال‌های دبیرستان شما اندازه‌گیری می‌شود. مدارس برتر در ایالات متحده انتظار معدل 3.5 الی 4.0  و کسب GPA یا نمره A را در همه درس‌ها دارند.

از سوی دیگر مدارس کانادا از سیستم درصد استفاده می‌کنند. تمام پروژه‌ها و کارهای انجام‌شده در طول سال به درصد یا نمره شما در یک موضوع خاص کمک می‌کند. اکثر دانشگاه‌های کانادا تنها به درصد مقطع 12ام (سال پایانی دبیرستان) نگاه می‌کنند. علاوه‌بر این، تنها ممکن است به نمره مربوط به آن دوره نگاه کنند.

با توجه به رتبه‌بندی فعلی تحصیلات در سطح جهانی توسط سازمان همکاری و توسعه (OECD)، کانادا در رتبه 5 و ایالات متحده در رتبه 20 قرار دارند.

 

تحصیل در کانادا بهتر است یا آمریکا

هزینه‌های زندگی در آمریکا و کانادا را باهم مقایسه کنید

حتی اگر کمک هزینه‌ تحصیلی هم از دولت دریافت کنید، بازهم باید برای مدیریت هزینه‌های خود برنامه داشته باشید. بهتر است از سایت‌های معتبر برای دریافت شرایط زندگی در کشور مورد نظر‌تان استفاده کنید و هزینه‌های زندگی را مقایسه کنید و بعد از انتخاب محل مورد نظر برای مهاجرت اقدام کنید.

هزینه‌های زندگی در کانادا

بعد از این‌که هزینه رفتن به مدرسه را مشخص کردید، مهم است که برای سایر هزینه‌های مربوط به زندگی در کانادا برنامه‌ریزی داشته باشید. کانادا و امریکا هر دو از استاندار‌دهای زندگی برخوردار هستند؛ اما کدام یک مقرون به‌صرفه‌تر است؟ هر دو کشور فرصت‌های شغلی بسیار خوبی دارند و کیفیت زندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند؛ اما در ادامه با بررسی و ارائه آمار و ارقام متوجه خواهید شد که به‌طور کلی هزینه زندگی در کانادا کمتر از آمریکا خواهد بود. (لینک منبع)

بودجه دانشجویی در کانادا

هزینه کتاب و سایر مواد درسی بستگی به برنامه شما دارد. تقریبا 800 الی 1000 دلار در سال تخمین معقولی برای دانشجویان مقطع کارشناسی است. در هنگام تخصیص بودجه، میزان تورم سالیانه هم در‌نظر بگیرید. در سال‌های اخیر میانگین نرخ تورم در کانادا 2% بوده است. البته که هزینه‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است؛ اما جدول زیر دید کلی نسبت‌به هزینه‌های ماهیانه زندگی دانشجویی به شما می‌دهد.

 

عوامل

میانگین هزینه در هر ماه برای زندگی دانشجویی به دلار کانادا

اقامتگاه

400_ 600

غذا

200_300

حمل‌و‌نقل

100_250

اینترنت

30_ 50

خرج متفرقه

600_ 700

 

هزینه تحصیل در کانادا

خبر خوب این است که تحصیل در این کشور  مقرون به‌صرفه  است. وقتی صحبت از تحصیلات پس‌از متوسطه به میان می‌آید، هزینه‌های تحصیل معمولا کمتر از کالج‌ها و دانشگاه‌های استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده است. برای مقطع کارشناسی شهریه می‌تواند از 1800 تا تقریبا 20000 دلار کانادا در سال متغیر باشد. به همین‌ترتیب، هزینه اقامت، غذا و حمل‌ونقل محلی از شهری به شهر دیگر متفاوت است. برای دوره کارشناسی ارشد شهریه می‌تواند از 2500 تا تقریبا 18000 دلار کانادا در سال باشد. دکترا ممکن است حدود 2500 الی 17000 دلار کانادا در هر سال خرج بردارد؛ اما در کل شهریه دانشگاه در کانادا به طور متوسط 27% ارزان تر از ایالات متحده است.

شرایط زندگی در کانادا بهتر است آمریکا؟

در رابطه با شرایط زندگی در کانادا، ممکن است حقوق معقولی دریافت کنید؛ اما به‌همان نسبت هزینه‌های زندگی در کانادا بالا است. با‌این‌حال شرایط استان‌ها و هزینه‌ها می‌توانند متفاوت باشند. در اینجا برخی از هزینه‌های معمولی زندگی در کانادا آمده است: 

 

 

میانگین هزینه

اجاره آپارتمان (ماهانه)

1335 دلار

خدمات عمومی (ماهانه)

164 دلار

هزینه‌های غذای خانگی (سالانه)

10311 دلار

بیمه درمانی خصوصی (سالانه)

4000 دلار

حق بیمه خودرو (سالانه)

1320 دلار

لیتر گاز

156.8 سنت کانادا

 

هزینه زندگی در ایالات متحده

هزینه‌های زندگی در ایالات متحده به هیچ وجه ارزان نیست. در زیر برخی از هزینه‌های معمول زندگی در آمریکا ذکر شده است:

 

عوامل

میانگین هزینه

اجاره آپارتمان (ماهانه)

1,655 دلار

خدمات عمومی (ماهانه)

205 دلار

هزینه‌های غذای خانگی (سالانه)

9958 دلار

بیمه درمانی خصوصی (سالانه)

7392 دلار

حق بیمه خودرو (سالانه)

2972 دلار

لیتر گاز

1.11 دلار

 

هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در کانادا به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر از ایالات متحده است. این امر به این دلیل است که سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کانادا به‌طور عمومی تامین می‌شود. در مقابل، ایالات متحده عمدتا خصوصی است. برای هزینه‌های زندگی، تغییرات قابل توجهی در سراسر مناطق در هر دو کشور وجود دارد؛ بنابراین در اینجا هیچ برنده مشخصی وجود ندارد.

شرایط کاری در کانادا و آمریکا به‌ چه صورت است؟

کانادا از نظر تعادل بین کار و زندگی یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی و کار است. اکثر کارمندان  به‌طور میانگین روزی 8 ساعت کار می‌کنند؛ بنابراین استاندارد کاری هفته 40 ساعت است. کانادا همچنین مزایای کاری بسیار خوبی مانند مرخصی والدین و سالانه با حقوق و امنیت شغلی به کارکنان خود ارائه می‌دهد و حقوق هم متناسب با کار پرداخت می‌شود. زمانی‌که در کانادا کار می کنید، می‌توانید منتظر دریافت متوسط حقوق سالانه 59,307 تا 89,688 دلار باشید!

در ایالات متحده به‌طور متوسط ​​34.6 ساعت در هفته کار می‌کنند. اگرچه ممکن است هفته کاری از نظر ساعت کوتاه‌تر باشد، کارفرمایان کانادایی مطمئنا مزایای کاری بهتر و کیفیت زندگی بالاتری ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، ارائه مرخصی زایمان با حقوق یا مرخصی

سالانه برای کارفرمایان ایالات متحده اجباری نیست. با‌این‌حال، کارفرمایان موظفند در صورت داشتن 50 نفر یا بیشتر و اگر 30 ساعت در هفته یا بیشتر کار می‌کنند، مراقبت‌های بهداشتی را به کارکنان ارائه دهند. ایالات متحده حداقل دستمزد 7.25 دلار در ساعت دارد؛ اما برخی از شهرها، مانند نیویورک، حداقل دستمزد بالاتری ارائه می‌دهند. ما در کانادا اپلای در مقاله دیگری به صورت مفصل درباره مشاغل پردآمد کانادا در سال2023 صحبت کردیم که در صورت تمایل می توانید اون مقاله رو مطالعه کنید. 

مقایسه حقوق در دو کشور کانادا و آمریکا

متوسط حقوق خوداشتغالی در مقایسه با کانادا کمی کمتر است که می‌تواند به 99223 و 83362 دلار برای کارکنان دائمی برسد. شهرهای برتر کانادا بر اساس میانگین حقوق در سال عبارتند از:

 

نام شهرستان

میانگین حقوق سالانه شهرستان

همیلتون

99252 دلار

ادمونتون

96258 دلار

ویکتوریا

94,199 دلار

اتاوا

89070 دلار

تورنتو

88914 دلار

ونکوور

88530 دلار

واترلو

86838 دلار

 

شهرهای برتر ایالات متحده بر اساس میانگین حقوق در سال عبارتند از:

نام شهرستان

میانگین حقوق سالانه شهرستان

ناحیه کلمبیا

95807 دلار

نیویورک

94720 دلار

کالیفرنیا

94193 دلار

ماساچوست

92318 دلار

نیوجرسی

89532 دلار

ایالت واشنگتن

89347 دلار

کانکتیکات

87715 دلار

 

آیا دانشجویان در کانادا و آمریکا اجازه کار دارند؟

 

دانشجویان بین‌المللی با مجوز تحصیل می‌توانند به‌صورت پاره وقت، حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند و در زمان استراحت از تحصیل (مانند تابستان) می‌تواند به‌صورت تمام وقت مشغول کار شود. چالش مهم برای تحصیل در آمریکا، در این مورد است؛ افراد در زمان تحصیل در آمریکا، به هیچ عنوان نمی‌توانند کار پاره وقت یا تمام وقت انجام دهند. پیدا‌کردن موقعیت شغلی در هنگام تحصیل می‌تواند به شما در توسعه ارتباطات و کسب تجربه عملی برای آینده کمک کند. حتی می‌تواند شما را در مهاجرت به این کشور بعد از فارغ‌التحصیلی یاری کند. راه‌های زیادی برای کار در کانادا در حین تکمیل تحصیلات وجود دارد. این را هم درنظر بگیرید که، حداقل دستمزد بسته‌به استان متفاوت است. 4 روش برای پیداکردن موقعیت کاری در کانادا وجو دارد:

  1. کار در محوطه دانشگاه
  2. کار خارج از دانشگاه
  3. Co-op placement
  4. دوره‌های کارآموزی

میدانستید بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید کار کنید؟ سه راه برای تحقق این رویا وجود دارد:

مجوز کار پس‌از فارغ التحصیلی

این برنامه دولت کانادا به دانش‌آموزانی که از برخی مدارس دوره متوسطه فارغ‌التحصیل شده‌اند، اجازه می‌دهد تا تجربه کاری ارزش‌مندی کسب کنند. مجوز کار پس‌از فارغ التحصیلی موقت است. تجربه کاری که پس‌از فارغ التحصیلی به دست می‌آورید، می‌تواند به شما کمک کند تا از طریق اکسپرس اینتری واجد شرایط اقامت دائم در کانادا شوید.

اکسپرس اینتری

اکسپرس انتری اولین قدم برای اکثر افرادی است که مایل به مهاجرت دائمی در کانادا به‌عنوان یک کارگر ماهر هستند. پس‌از تحصیل و کار در کانادا، یک نمایه آنلاین تکمیل کنید تا ببینید آیا تحصیلات، مهارت‌ها، تجربه کاری و توانایی زبان برای کاندید‌شدن را دارید یا خیر. دولت از کسانی که موقعیت برتری دارند دعوت می‌کند که برای اقامت دائم درخواست دهند.

برنامه نامزدهای استانی

تقریبا تمام استان‌ها و مناطق می‌توانند افراد را برای مهاجرت به کانادا معرفی کنند.

پیش‌از شروع کار در کانادا باید بدانید

  • قبل از شروع کار قرارداد امضا کنید. بدون اثبات اشتغال، درصورت بروز اختلاف، ممکن است از حقوق شما حمایت نشود.
  • همیشه مدارک پرداخت (اجازه پرداخت) را بخواهید و آن‌ها را در مکانی امن نگه‌داری کنید.
  • فیش حقوقی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مالیات‌های لازم از پرداخت شما کسر می‌شود. عدم کسر مالیات غیرقانونی است.
  • در مشاغل فقط برای پول نقد کار نکنید (بدون قرارداد، بدون فیش حقوقی). این مشاغل غیرقانونی هستند؛ چراکه دریافت مالیات از کارگران را مستند نمی‌کنند.
  • اصول اولیه قوانین کار کانادا را بیاموزید. این قوانین از شما در برابر تبعیض محافظت و ایمنی در محل کار را تشدید می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که دستمزد شما کمتر از حداقل دستمزد نیست.

سخن پایانی

هر دو کشور از نظر اقتصاد و شرایط زندگی آینده‌ی خوبی را می‌توانند برای شما فراهم کنند؛ اما با توجه به شرایط و بودجه خود باید بسنجید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است. با توجه‌کردن به عوامل زیر  و نکاتی که در طول مقاله اشاره شد، متوجه خواهید شد که کانادا در کل برتری‌های بیشتری نسبت‌به آمریکا دارد.

  • فرایند درخواست ویزا برای آمریکا پیچیده‌تر و طولانی‌تر است، در حالی‌که برای کانادا ساده‌تر است و زمان کمتری می‌برد.
  • برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایالات متحده، متقاضیان بین‌المللی باید برای آزمون SAT یا ACT حاضر شوند. با‌این‌حال، برای ادامه دوره‌های لیسانس در کانادا نمرات SAT/ACT الزامی نیست.
  • هزینه تحصیل در کانادا به‌طور میانگین کمتر از آمریکا  است.
  • یکی از مزایای دانشجویان بین‌المللی کانادایی نسبت‌به دانشجویان بین‌المللی که در ایالات متحده تحصیل می‌کنند، مجوز کار پس‌از فارغ التحصیلی (PGWP) است. مجوز کار پس‌از فارغ التحصیلی بخش جدایی ناپذیر از سیستم مهاجرتی کانادا است که به دانشجویان خارج از کشور اجازه می‌دهد تا حداکثر 3 سال پس‌از فارغ التحصیلی در کانادا کار کنند.
  • هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در کانادا به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر از هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده است.

با بررسی شرایط زندگی و هزینه‌های موجود، مشخص است که انتخاب کانادا برای مهاجرت، گزینه منطقی‌تری خواهد بود. بااین‌حال ممکن ست مهاجرت، اپلای و دریافت ویزا کانادا به‌تنهایی کار سخت و دشواری باشد. مرکز تخصصی مهاجرت اپلای کانادا با بهره‌گیری از مشاوران حرفه‌ای، می‌تواند در انجام امور اپلای، مهاجرت و دریافت ویزا در کنار شما باشد و با ارائه بهترین راه‌کارها، مسیر رسیدن شما به اهداف‌تان را آسان کند. خوب است برای آغاز به‌کار مهاجرت خود، با مشاوران اپلای کانادا صحبت کنید.

سوال‌های متداول

آیا برای تحصیل در کانادا مدرک آیلتس لازم است؟

اکثر کالج‌ها و دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی می‌خواهند که نشان دهند راحت به زبان انگلیسی یا فرانسوی صحبت می‌کنند؛ اما استثناهایی وجود دارد. برخی از دانشگاه‌ها نمره آیلتس بالایی نمی‌خواهند، بهتر است برای این مورد شرایط دانشگاه‌ها را مطالعه کنید.

آیا بیمه درمانی در کانادا رایگان است؟

قوانین استان‌های مختلف باهم فرق می‌کنند. برخی از استان‌ها برای دانشجویان بیمه درمانی رایگان در نظر می‌گیرند.

در دانشگاه‌های کانادا دروس به چه زبانی تدریس می‌شوند؟

دوره‌ها عموما انگلیسی یا فرانسوی هستند؛ بنابراین حتما موقع ثبت‌نام به زبان دوره دقت کنید.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ