اقدامات و کارهای اولیه قبل و بعد از ورود به کانادا که هرگز نباید فراموش کنید!

مهاجرت و زندگی در یک کشور دیگر با چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی همراه است. به همین جهت ما در این مقاله فهرستی از کارهای اولیه قبل و بعد از ورود به کانادا در اختیار شما قرار می‌دهیم تا برنامه‌ریزی شما برای مهاجرت به کانادا ساده‌تر و دقیق‌تر باشد.شما باید طبق قوانین کشور مقصد، خودتان را برای ورود به آن آماده کنید. در برخی موارد عدم آشنایی با قوانین ممکن است شما را به دردسر بیندازد و روند مهاجرتتان را طولانی‌تر کند.

 

چک‌لیست مهاجرت به کانادا برای تازه‌واردان

ممکن است این‌طور تصور کنید که برای مهاجرت به کانادا صرف اخذ پذیرش از دانشگاه، دریافت پیشنهاد شغلی و درنهایت ویزای ورود به کانادا کافی است. هرچند اخذ ویزا یکی از مهم‌ترین بخش‌های روند مهاجرت شما است؛ اما بخش اعظم روند مهاجرت شما به‌محض دریافت ویزا شروع می‌شود!

شما باید قبل از ورود به خاک کانادا، کارهایی اولیه قبل و بعد از ورود به کانادا را بشناسید و در زمان مناسب برای اجرای آن‌ها اقدام کنید. قبل از ورود به کانادا باید برای انجام کارهای زیر اقدام کنید:

  1. برای همسر یا همراه خود مجوز کار دریافت کنید

اگر شما یک دانشجوی بین‌المللی هستید که به‌صورت تمام‌وقت با مجوز تحصیل معتبر تحصیل می‌کنید، همسر یا شریک زندگی شما می‌تواند برای مجوز کار آزاد در کانادا درخواست دهد. داشتن مجوز کار آزاد به همسر یا شریک زندگی شما این امکان را می‌دهد که در حین تحصیل شما به‌صورت تمام‌وقت در محوطه دانشگاه یا خارج از آن کار کند. همسر شما می‌تواند قبل یا بعد از ورود به کانادا برای اجازه کار درخواست دهد و نیازی به پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی ندارد.

  1. پرواز خود را رزرو کنید

قیمت بلیت هواپیما بر اساس تقاضا و عرضه در طول سال در نوسان است؛ بنابراین ایده خوبی است که حداقل چهار ماه قبل از تاریخ مهاجرت به کانادا پرواز خود را رزرو کنید. همچنین مطمئن شوید که پاسپورت شما و همسر و فرزندانتان معتبر و به‌روز باشد.

  1. درباره محل زندگی و هزینه‌های خود تحقیق کنید

در کانادا هزینه‌های مربوط به مسکن، حمل‌ونقل، غذا و سرگرمی از شهری به شهر دیگر متفاوت است. به همین جهت قبل از ورود به کانادا درباره محل زندگی خود تحقیق کنید و هزینه‌های زندگی خود را تخمین بزنید.

  1. خودتان را برای بازار کار آماده کنید

یکی از کارهایی اولیه قبل از ورود به کانادا تحقیق درباره موقعیت‌های شغلی مناسب شما در کانادا و آمادگی برای آن است. همه مشاغل در کانادا به دو دسته مشاغل تحت نظارت و مشاغل آزاد تقسیم می‌شوند. اگر شغل شما از مشاغل تحت نظارت باشد، یکی از کارهایی اولیه قبل و بعد از ورود به کانادا برای شما برنامه‌ریزی و اقدام برای اخذ مجوز از اداره کار کانادا خواهد بود.

صرف‌نظر از اینکه برای شغل شما در کانادا گواهینامه یا مجوز لازم است، می‌توانید دوره‌های آنلاین مختلف را برای تقویت بیشتر دانش و مهارت‌های خود و آمادگی بهتر برای بازار کار در کانادا بررسی کنید. سپس مطابق با سبک رزومه کانادایی، رزومه خود را آماده کنید. فراموش نکنید که پروفایل لینکدین خود را تکمیل کنید؛ زیرا بسیاری از کارفرمایان کانادایی از لینکدین برای استخدام کارکنان خود استفاده می‌کنند.

  1. اطلاعات و شرایط ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس کانادایی را بررسی کنید

در کانادا، کودکان پنج یا شش‌ساله و بالاتر طبق قانون موظف به حضور در مدرسه هستند. مدارس معمولاً در پایان ماه اوت شروع می‌شوند و در اواخر ژوئن به پایان می‌رسند. اگر فرزند شما بیشتر از 5 سال دارد، به‌عنوان بخش مهمی از کارهایی اولیه قبل و بعد از ورود به کانادا باید شرایط ثبت‌نام در مدارس را بخوانید و مدارک موردنیاز را که معمولاً شامل گواهی تولد و پاسپورت کودک، مدارک وضعیت مهاجرت، سوابق واکسیناسیون و آدرس دقیق شما در کانادا هستند، آماده کنید.

بیشتر بخوانید: لیست مدارس ونکوور کانادا

  1. بیمه درمانی تهیه کنید

بسته به استانی که به آن مهاجرت می‌کنید، ممکن است از روز اول ورود به کانادا تحت پوشش بیمه نباشید. به‌عنوان‌مثال، در انتاریو و بریتیش کلمبیا، برای افراد تازه‌وارد 90 روز زمان می‌برد تا واجد شرایط بیمه درمانی استانی باشند. در مقابل، در استان آلبرتا از اولین روز ورود به کانادا تحت پوشش بیمه قرارمی گیرید. یکی از کارهایی اولیه قبل و بعد از ورود به کانادا که نباید پشت‌گوش بیندازید، خرید بیمه درمانی است.

  1. اگر دانشجوی بین‌المللی هستید، شناسه خود را دریافت کنید

کارت شناسایی دانشجویی بین‌المللی (ISIC) به دانشجویان بین‌المللی و داخلی اجازه می‌دهد تا به تخفیف‌های دانشجویی در کانادا و سراسر جهان دسترسی داشته باشند. اگر دانشجوی بین‌المللی هستید، قبل از ورود به کانادا باید برای دریافت این کارت اقدام کنید که ممکن است بسته به محل زندگی شما تحویل آن تا چهار هفته طول بکشد.

  1. درباره خدمات رایگان حمایتی کانادا تحقیق کنید.

دولت کانادا برنامه‌های رایگانی را برای آمادگی برای زندگی و کار در کانادا به افراد تازه‌وارد با ویزای مهاجرتی تأییدشده ارائه می‌دهد. شما می‌توانید قبل از ورود به کانادا در این برنامه‌ها ثبت‌نام کنید. معمولاً یک لیست انتظار طولانی برای ثبت‌نام برای جلسات حضوری این کلاس‌ها وجود دارد؛ بنابراین باید به‌محض دریافت ویزای خود، ثبت‌نامتان را انجام دهید.

  1. نسخه و داروهای ضروری همراه داشته باشید.

ازآنجاکه قیمت داروها در کانادا گران است و سخت‌گیری زیادی برای دریافت برخی داروها وجود دارد، بهتر است قبل از ورود به کانادا نسخه پزشک دریافت کنید تا بتوانید داروهایتان را همراه خود به کانادا ببرید.

  1. پول نقد کانادایی داشت باشید.

مطمئن شوید که برای روزهای اولیه اقامت در کانادا مقداری پول نقد همراه خود دارید، زیرا ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا حساب بانکی خود را باز کنید و کارت‌های اعتباری خود را دریافت کنید.

  1. فهرستی از کالاهای مجاز و مقدار پولی را که با خودتان به کانادا می‌آورید، تهیه کنید.

طبق دستور دولت کانادا یکی از کارهایی که قبل و بعد از ورود به کانادا باید انجام دهید، تهیه و ارائه فهرستی از کالاهایی است که همراه خود به کانادا می‌آورید. فهرست شما باید به‌صورت تایپ‌شده باشد و به دو بخش تقسیم شود:

  • کالاهایی که همراه خود به کانادا می‌آورید؛
  • کالاهایی که بعد از ورود شما به کانادا فرستاده می‌شوند و ارزش پولی آن‌ها.

همچنین اگر 10,000 دلار کانادا یا بیشتر همراه خود به کانادا می‌آورید، باید به آژانس خدمات مرزی کانادا گزارش دهید.

 

مدارک لازم هنگام ورود به کانادا

یکی از اقدامات لازم هنگام ورود به کانادا همراه داشتن تمام مدارک ضروری است که در زیر آمده است:

  1. ویزای مهاجرتی کانادا (در صورت وجود)
  2. تأیید مجوز اقامت
  3. گذرنامه معتبر
  4. دو نسخه از موارد زیر:

 

  • فهرستی دقیق از تمام وسایل شخصی یا خانگی که با خود می‌آورید
  • فهرستی از اقلامی که دیرتر می‌رسند و ارزش پولی آن‌ها

 

  1. اسناد بهداشتی، نسخه‌ها، سوابق دندانپزشکی و سوابق واکسیناسیون تمام اعضای خانواده
  2. سند ازدواج
  3. گواهینامه رانندگی بین‌المللی
  4. شناسنامه
  5. توصیه‌نامه‌های دریافتی شما از کارفرمایان یا اساتید سابقتان
  6. گواهینامه‌ها و مجوزهای تجاری یا حرفه‌ای
  7. مدارک و سوابق تحصیلی
  8. رزومه و مدارک حرفه‌ای و شغلی
  9. سوابق مالی و صورت‌حساب‌های بانکی که تمکن مالی شما را نشان می‌دهد

توجه:

  • مدارک ضروری را در چمدان خود قرار ندهید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک شما به انگلیسی یا فرانسوی ترجمه‌شده و محضری (تأیید شده توسط یک دفتر اسناد رسمی) است.
  • از تمام مدارک ضروری کپی بگیرید. حتماً فتوکپی‌ها را در جایی جدا از اصل نگهداری کنید.

 

اقدامات ضروری پس از ورود به کانادا

روزهای اول شما در کانادا بسیار شلوغ خواهد بود. مهم است که برای ثبت‌نام برای همه برنامه‌ها و مدارکی که نیاز دارید وقت بگذارید. در روزهای اول پس از ورود به کانادا شما باید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. برای دریافت شماره بیمه اجتماعی  (SIN) اقدام کنید که شماره شناسایی و سند هویت شما در کانادا است.
  2. کارت اقامت دائم (PR) دریافت کنید.
  3. برای دریافت بیمه درمانی خود اقدام کنید.
  4. نقشه خیابان‌ها و مسیرهای اتوبوس را دریافت کنید.
  5. یک حساب بانکی باز کنید.
  6. محل اقامت خود را مشخص کنید.
  7. فرزند خود را در مدرسه ثبت‌نام کنید.
  8. یک کتابخانه عمومی نزدیک به خانه خود پیدا کنید.
  9. برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنید.
  10.  درباره بیمه‌های مختلف مانند بیمه خودرو، بیمه مسکن و بیمه عمر تحقیق و موارد موردنیاز خود را تهیه کنید.

 

سخن پایانی:

ما در این مقاله چک‌لیستی از اقدامات و کارهایی اولیه قبل و بعد از ورود به کانادا ارائه کردیم. فراموش نکنید که برنامه‌ریزی و اجرای موارد این فهرست تا حد زیادی به کاهش استرس شما در روند مهاجرت به کانادا کمک می‌کند. اگر در هر مرحله از اقدامات ضروری قبل و بعد از ورود به کانادا نیاز به راهنمایی دارید، کافی است با کارشناسان مجرب کانادا اپلای تماس بگیرید.

هم اکنون می توانید رشته مورد نظر خود را جستجو کنید

ارسال نظر
آدرس ایمیل شما برای دیگران قابل مشاهده نیست
نظرات کاربران
واتساپ